arrow btn arrow right arrow left chevron mouse pulser checkmark date calendar

Integraal productontwerp en new business ontwikkeling

Brainport Industry Campus

Op tijd met nieuwe producten en diensten komen, maximaal aansluiten bij wensen van de klant en trends en ontwikkelingen op de langere termijn, zoals digitale en duurzame ontwikkelingen. Klinkt mooi op papier. Lukt het ook in de dagelijkse praktijk? Niet altijd.

Soms zitten ‘eilandjes’ in de weg bij de ontwikkeling van nieuwe business en nieuwe producten en diensten. Ieder is er vanuit de eigen discipline hard aan bezig: R&D, engineering, sales, after sales, productie en inkoop. Soms zijn (gebrek aan) budget, visie, focus, leiderschap en andere aspecten ‘spelbrekers’.

  • Hoe kun je hiermee omgaan?
  • Hoe realiseer je bij productontwerp en new business ontwikkeling een proactieve, integrale samenwerking tussen verschillende bedrijfsdisciplines en (interne) stakeholders? 

Wil je …

  • Sparren met vakgenoten over dit thema en horen hoe zij dit concreet aanpakken, en vooral ook hoe zij omgaan met valkuilen?
  • Aan den lijve ondervinden hoe lastig het is effectief vanuit meerdere disciplines besluiten te nemen?  
  • Rondkijken in dé broedplaats van innovatie, nieuwe technologische ontwikkelingen en digitale oplossingen?

Wanneer en waar?

We zijn te gast op de inspirerende Brainport Industries Campus (BIC) in Eindhoven: dé plek waar de beste hightech maakindustrie bij elkaar onder één dak zit. We treffen elkaar in het Experience Center - Factory of the Future lab en zitten deze middag letterlijk tussen de robots, cobots, VR/AR-prototypes en serious game proefopstelling. 

Programma

12:00 uur | Inloop met lunch 

12:30 uur | Start programma

  • Welkom en voorstelronde 
    door Annemarie Mulder, Bedrijfsadviseur FME en Frank Donders, Business Developement Manager Regio Zuid, FME

12:50 uur | Uitdagingen en kansen integraal productontwerp: twee praktijkcases

  • Het ‘lonkend perspectief’ van integraal productontwerp
    door Uwe Riemer, director sales EMENA bij Hoshizaki Europe B.V.: innovatieve fabrikant van koudetechniekoplossingen voor grootkeukens.

    Wat als direct…

    • relevante trends en ontwikkelingen prominent worden       meegenomen, zoals bijvoorbeeld de kansen met data?

    • … alle visies, uitdagingen en kansen van teams worden besproken en meewegen in de besluitvorming?

    • …  wordt gekeken naar upsellen?

  • De lessons learned bij productontwikkeling met meerdere in- en externe stakeholders
    door Tim van der Gronden, cofounder en creative director bij Enversed Studio’s: ontwikkelaar van digitale maatwerkoplossingen (serious gaming, digitale trainingen en story telling)  
     
    • Hoe organiseren wij 12 á 14 ontwikkelprojecten(*) per jaar met een team van 30 collega’s? Welke uitdagingen ervaren wij in business development / sales?
    • Waar lopen we tegenaan? Wat zijn onze valkuilen en succesfactoren?
    • Collegiale sparring

13:50 uur | Wat nemen we mee uit deze praktijkcases? Welke topics willen we uitdiepen?

14:00 uur I  Pauze

14:15 uur | Collegiale sparring
In subgroepen, 1 of 2 rondes

  • Verdieping op de gekozen topics: deelnemers delen eigen ervaringen en verzamelen do’s en dont’s.
  • Plenaire terugkoppeling
  • Roundup uit praktijkcases en sparring: Wat is er nodig om een integrale aanpak van productontwerp en new business ontwikkeling te realiseren?

16:15 uur | Afronding: conclusies en eye-openers uit de collegiale sparring

16:30 uur | Afsluiting

(*): één van de ontwikkelprojecten is de Factory Of the Future Transformational Game. Een demo staat opgesteld in de Experience ruimte. Na afloop kunnen geïnteresseerden een korte toelichting krijgen op dit virtuele spel voor managers.

Voor wie?

Eindverantwoordelijke managers en directeuren uit verschillende disciplines (waaronder Sales, Marketing, R&D, Engineering, Inkoop, Productie, Supply Chain, ICT etc.) die op dit thema geïnspireerd willen worden en hun ideeën en ervaringen willen delen.

  • Er is voor maximaal 20 personen plaats, dus reageer snel!
  • FME checkt op concurrentiegevoeligheid bij de samenstelling van de groep.

Halen en brengen, rondkijken en delen

Kenmerk van dit soort bijeenkomsten is sparren in openheid en vertrouwen, rondkijken en ‘halen en brengen’. Vanuit laatstgenoemde principe wordt in het programma expliciet tijd ingeruimd voor alle deelnemers om eigen vragen en uitdagingen rondom dit thema te bespreken met de groep.

    Voor welke datum wil je je aanmelden?
    Postadres
    CRM Vragen
    Sluiten