arrow btn arrow right arrow left chevron mouse pulser checkmark date calendar

Zakelijk en commercieel schrijven

Tijdens deze workshop krijg je praktische tips die je meteen kunt toepassen. Voor wie schrijf je eigenlijk? Je leert om consequent te kiezen voor het perspectief van de klant en om het juiste register (tone-of-voice) voor de specifieke doelgroep te gebruiken. Door de opbouw van de tekst krijgt de klant binnen de kortste keren antwoord op de vraag: 'Is dit iets voor mij?' Daar ligt immers een belangrijke voorwaarde voor verkoopsucces.

Inleiding

Communicatie met je markt verloopt voor een belangrijk deel schriftelijk. Of het nou gaat om werving van nieuwe klanten of het overbrengen van informatie, in beide gevallen is het goed overbrengen van je boodschap belangrijk. Hoe worden jouw doelgroepen geïnteresseerde (potentiële) afnemers? In de workshop Zakelijk en commercieel schrijven gaan we hier dieper op in.

Succesvol commercieel schrijven kun je leren. Primair gaat het om effectief en efficiënt formuleren, zonder overbodigheden. Dat is de eerste stap op weg naar het volgende doel: aantrekkelijk formuleren. Schrijven wordt verleiden.

In sommige situaties is zakelijke communicatie uitsluitend gericht op efficiënte informatieoverdracht en niet zozeer op verkopen. Maar ook dan is publieksgerichtheid erg belangrijk. Na deze training ga je hier bewuster mee om.

Hoe zorg je er voor dat informatieve of commerciële verhalen voldoende opvallen tussen de vele andere (reclame)boodschappen die op de doelgroep afkomen? Hoe vermijd je clichés en platgetreden paden? Op deze en andere vragen krijg je antwoorden.

Jouw opbrengsten

  • Helder en foutloos schrijven: less is more!
  • De vuistregels voor wervend taalgebruik
  • De opbouw van een tekst
  • Bekende valkuilen
  • Kijk niet naar uzelf maar vanuit de ander: de klant of de klant van de klant
  • De verhouding tussen tekst en beeld
  • Laat zien wat het doet!
  • Leg niet alles uit; de lezer raakt meer overtuigd door wat hij zelf concludeert!
  • Verschillende toepassingen: brochure, folder, website, nieuwsbrief, advertentie, etc.
  • Het persbericht
Sluiten