arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

Auping houdt thuiswerkende mbo-studenten bij het bedrijf betrokken

9 juni 2020
Moodboard

4 miljoen mondkapjes voor de zorg, daarmee haalt bedden- en matrassenproducent Koninklijke Auping de laatste weken volop het nieuws. Erkend voor meer dan dertig mbo-opleidingen, is het bedrijf ook voor scholen in de regio van belang. Zelfs nu de stagiairs noodgedwongen thuiszitten, houdt het bedrijf ze betrokken.

In maart 2020 krijgt Auping opdracht van het ministerie van VWS om hoogwaardige mondkapjes voor de zorg te produceren. Een bijzondere mijlpaal in de geschiedenis van het familiebedrijf uit Deventer, die teruggaat tot 1888. Slechts enkele weken later overhandigt Auping de eerste exemplaren aan minister Martin van Rijn.

"Het is fijn dat we elke ochtend met het team opstarten."

Daar waar nodig, helpt de adviseur praktijkleren

Ook als erkend leerbedrijf timmert Auping aan de weg. Zo begeleiden de praktijkopleiders aankomende vakmensen die een opleiding volgen tot meubelstoffeerder, machinaal houtbewerker, commercieel medewerker, monteur elektrotechnische installaties, bedrijfsadministrateur, ruimtelijk vormgever, enzovoorts. Daar waar nodig, helpt Farid el Bouchehati, adviseur praktijkleren bij SBB.

Praktijkopleider geeft zowel echte opdrachten als fictieve cases

Inez Gerritsen volgt de niveau4-opleiding Ruimtelijk vormgever op het Cibap in Zwolle. Tot de coronacrisis ons land overvalt, draait ze op het hoofdkantoor van Auping mee met het formuleteam. "Dankzij deze stage doe ik ervaring op en ontdek ik wat bij me past. Nu werk ik al negen weken thuis, maar van mijn praktijkopleider krijg ik steeds echte opdrachten of fictieve cases, zodat ik toch mijn leerdoelen kan behalen."

"Creatief bezig zijn vind ik ontzettend leuk en ik ga met plezier naar stage."

Inez maakt moodboards en stylingvoorstellen

Voorbeelden van opdrachten zijn een ‘moodboard’ voor een bepaalde klantgroep of een stylingvoorstel voor een winkel. "Als een nieuwe store wordt geopend, moet er een volledig stylingplan worden ontwikkeld. Ik mag dan een voorstel doen. De styling in de winkels is echt de finishing touch, die zorgt voor eenheid en een prettige sfeer, passend bij het merk. Normaalgesproken zou ik de styling ook in de winkel mogen uitvoeren, maar dat is nu even anders."

Elke ochtend start het team samen op

"Thuiswerken lukt goed, al vind ik elke dag acht uur achter de laptop wel lastig. Ik hou van de afwisseling van werken op kantoor en buiten de deur. Maar het is fijn dat we elke ochtend met het team opstarten. Verder heb ik iedere maandag en vrijdag een weekopstart en een weekafsluiting met mijn praktijkopleider. En als ik een vraag heb, mag ik tussendoor altijd bellen."

Je merkt dat het een familiebedrijf is

Inez heeft al een koksdiploma op zak. "Toen ik zestien was wist ik totaal niet wat ik moest kiezen”, lacht ze. "Maar dit is een keuze de goede kant op: creatief bezig zijn vind ik ontzettend leuk en ik ga met plezier naar stage. Auping is een ontzettend fijn bedrijf, ook omdat ze zo betrokken bij me blijven. Hoewel het best groot is, merk je echt dat het een familiebedrijf is."

Bron: SBB

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten