arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

"Een knaller van een jaar"

31 augustus 2021
Bloemen

Vlak voordat het zomerbloemenseizoen van start gaat, zetten we voet op het terrein van Summaflor in Rijnsburg. Een Europese retailpartner op het gebied van sierteeltproducten welke produceert voor grootschalige winkelketens, supermarkten en e-tailers. We spreken met Teamleider Boeketterie Niels van Tilburg die ons een rondleiding geeft. Ze zijn druk! Draaien op volle toeren voor de Franse en Zweedse Moederdagen.

Van alle markten thuis

Wij vinden het natuurlijk fantastisch om een locatie binnen te stappen met uitsluitend Bercomex machines. Niels geeft ons een rondleiding en vertelt: “We hebben door de jaren heen vijf bloemenlijnen, twee oplegbanden, negen watervulmachines en twee BouquetMasters verzameld. Met zo’n 70 man personeel in het laagseizoen tot 160 in het hoogseizoen leveren wij velerlei boeketten aan met name het buitenland. Scandinavië, Zwitserland, Frankrijk, Italië maar ook aan De Baltische staten en Rusland. Op dit moment zijn we hard aan het produceren voor de Franse en Zweedse Moederdag en maken we boeketten voor de Deense Bloomon variant. Die laatste ben ik trots op! De luxe boeketten die de Denen online bestellen, produceren wij direct en de volgende dag wordt het boeket bij de klant bezorgd. Dat is nog eens tempo”, lacht Niels.

Een hele operatie zou je denken en dat is het ook. Maar met een achtergrond in de evenementenwereld is dit Niels zijn ‘cup of tea’. Niels: “Ook maken we voor elke klant boeketten op maat. Zo gaan in Duitsland de korte koffieboeketjes als warme broodjes over de toonbank en bij een andere klant voegen we zelfs een chocolaatje toe aan elk boeket.

Door de BouquetMaster draaien we nu x 1,5

Langzaamaan begeleidt Niels ons naar de twee BouquetMasters die achter in de vestiging pronken. Al van een afstand zie je de boeketten met bosjes uit de machine ploppen. Niels vertelt: “Omdat er bij ons veel vraag is naar koffieboeketjes (korte boeketten), moesten de inlegbakken van de machine worden ingekort. We hebben de eerste BouquetMaster zo’n 1,5 jaar geleden aangeschaft in de hoop hem 50% van de tijd te kunnen laten draaien, maar inmiddels werkt hij op volle toeren en kunnen we zelfs de tweede BouquetMaster voor de helft van de tijd inzetten.“

“In plaats van 20 zetten we nu 5 bloembindsters aan een machine."

De investering in een BouqetMaster is er eentje die je niet zomaar doet. Maar als je de resultaten afweegt tegen de kosten dan verdient hij zichzelf snel terug. Niels: “Wij rekenen altijd in boeketten per persoon per uur en hebben berekend dat elke medewerker die aan de lijn van de BouquetMaster staat nu 1,5 keer meer boeketten draait dan voorheen. Een fijne winst als je het mij vraagt! Bovendien worden alle bloemen nu gelijk gerangschikt waardoor elk boeket hetzelfde is. Een next-step in uniformiteit.“

Niels is niet alleen enthousiast over de opbrengst per medewerker. De besparing in aantal medewerkers en het niveau van scholing is voor hem wellicht nog interessanter. “In plaats van 20 zetten we nu 5 bloembindsters aan een machine. Zij doen een laatste check. En ik verwacht snel te kunnen afschalen als we de machine beter leren kennen. Dit is het leerproces dat we samen met Bercomex aan het volgen zijn. We hebben steeds minder geschoold personeel nodig en dat is erg fijn. Het opleiden van een goede bloembindster neemt al snel een aantal weken in beslag. En dan is het nog maar de vraag of ze er wel echt feeling mee heeft om uiteindelijk snel meters te kunnen maken”, aldus Niels.

Tijd om de balans op te maken

Het einde van het seizoen nadert voor Summaflor. Tijd om de balans op te maken en verbeterprocessen op te zetten. Niels vertelt: “We hebben een knaller van een jaar gedraaid omdat door corona de verkoop van bloemen in de supermarkt, één van onze grootste afnemers, extreem hoog was. Ook zien we dat de Nederlandse supermarkten steeds meer focus willen leggen op de uitbreiding van hun aanbod in bloemen. Straks in het laagseizoen hebben we een aantal maanden tijd om ons op deze trend voor te bereiden. Eén van de hoofdoelen voor het volgende seizoen? De tweede BouquetMaster ook op volle toeren laten draaien!”

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten