arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

Eerste VDL-e-truck voor ondergrondse containers gepresenteerd

28 juli 2020
VDL DAF

’s Werelds eerste elektrische vuilniswagen voor ondergrondse containers is in gebruik genomen door de gemeente Rotterdam. Het gaat om een DAF CF Electric met VDL E-Power-aandrijving. VDL Translift in Dronten heeft de opbouw geproduceerd. De DAF CF gaat in Rotterdam meedraaien in de veldtest die moet leiden tot de serieproductie van het elektrische inzamelvoertuig.

De truck rijdt niet alleen elektrisch, ook de opbouw die het afval comprimeert en de kraan die de containers uit de grond haalt, zijn elektrisch aangestuurd. Daarmee stoot het geluidsarme voertuig geen CO2 uit.

Dat milieuvriendelijke karakter van het inzamelsysteem is prettig voor bewoners. De inzameling van afval en grondstoffen gaat gepaard met veel vervoersbewegingen. Er worden relatief korte afstanden afgelegd, in combinatie met veel momenten waarop het voertuig stilstaat, en vervolgens weer in beweging komt. Dit leidt tot een inefficiënt gebruik van een conventionele dieselmotor, met een hoog brandstofverbruik met bijbehorende uitstoot tot gevolg. Een elektrisch aangedreven vuilniswagen is hiervoor een belangrijke uitkomst.

De Rotterdamse wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) toonde zich tijdens de presentatie van het nieuwe voertuig in zijn nopjes. De Maasstad werkt aan een energiezuinige stad met schone lucht. Het doel is om in 2030 de CO2-uitstoot te halveren. De gemeente wil dan dat alle eigen voertuigen ‘schoon’ zijn.

Het besturen en het onderhoud van de nieuwe vuilniswagen vraagt om specialistische kennis en materieel. Chauffeurs en monteurs zijn specifiek voor deze elektrische wagen opgeleid. “In eerste instantie mis je de herrie”, zegt chauffeur Richard van der Steen tegen vaktijdschrift TTM.nl. “Geen herrie is natuurlijk heerlijk, je kan gewoon rustig naar de radio luisteren.”

Veranderingen die chauffeurs ten opzichte van een conventioneel voertuig ervaren zij onder meer vóór- in plaats van achterladen. Chauffeur Richard: “Je moet anders komen aanrijden.” Verder klinkt er een zoemer indien het voertuig onder de 30 km/uur rijdt, zodat omstanders worden gewaarschuwd dat het geluidsarme voertuig nadert.

“Fantastisch om te zien hoe er in deze branche intensief wordt samengewerkt aan de nieuwe generatie voertuigen."

Rotterdam beschikt over de eerste van twee elektrische kraanwagens. De andere wordt gebouwd voor CURE Eindhoven. De twee wagens zijn onderdeel van een proeftuinproject van in totaal vier voertuigen. De resultaten hiervan worden gedeeld met de andere deelnemers (ROVA en HVC) en TNO, dat de ervaring en kennis van deze koplopers gebruikt om een breed implementatieplan te ontwikkelen. Dit plan is van belang om de branche in staat te stellen om inzameling van afval en grondstoffen volledig te verduurzamen door elektrische voertuigen in te zetten.

Naast de vier koplopers draagt Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) bij aan de financiering van de innovatie. Mede hierdoor kunnen de voertuigen bij de publieke inzamelaars worden ingezet. Nadat het proeftuinproject succesvol is doorlopen, wordt de seriematige productie van deze elektrische voertuigen opgestart.

Initiatiefnemer en penvoerder van dit project is VDL Translift, producent van innovatieve afvalinzamelingsoplossingen voor (ondergrondse) containers in Dronten. “Fantastisch om te zien hoe er in deze branche intensief wordt samengewerkt aan de nieuwe generatie voertuigen, stelt directeur Mathijs van der Mast. “Wij zijn trots op het resultaat en kijken vol verwachting uit naar de elektrische toekomst. Het nieuwe platform biedt tal van mogelijkheden om verder te innoveren en bij te dragen aan een beter klimaat.”

Volgens Van der Mast passen elektrische voertuigen naadloos in de ‘slimme mobiliteit’-strategie van VDL Groep die neerkomt op design, elektrificatie, connectiviteit, autonoom rijden en mobiele diensten. “Bovendien versterkt VDL, met deze nieuwe voertuigen, zijn positie als Europees marktleider op het gebied van de elektrificatie van zwaar vervoer.”

Op één batterijlading kan de elektrische inzamelwagen één volledige, reguliere inzamelroute afleggen.

Meer informatie over VDL Groep en VDL Translift: vdltranslift.nl 
 

Foto: V.l.n.r.: Peter Donkers, Eric Schellekens, Wethouder Bonte, Frans Bos, Gerard Vietz

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten