arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

Het verhaal achter Lightyears game-changing zonneauto

12 oktober 2021
Lightyear

Het verhaal achter Lightyear leest als een jongensboek. Het begon in 2013 als een studentenproject aan de TU Eindhoven. Nu is Lightyear heel ver om als eerste partij een commerciële zonneauto op de markt brengen.

World Solar Challenge

Het Solar Team Eindhoven deed mee aan de World Solar Challenge, een 3.000 km lange race dwars door Australië waar 50 studententeams met hun zelfgemaakte zonnewagens de strijd met elkaar aangaan. Het Solar Team Eindhoven won dit wereldkampioenschap voor zonneauto's in totaal vier keer met hun zelfgemaakte wagens Stella en Stella lux.

Lichtjaar

Na deze internationale successen besloot de studenten in 2016 om een onderneming op te richten met als doel om de eerste commerciële zonneauto op de markt te brengen. Ze noemden hun bedrijf Lightyear. De naam verwijst naar de ambitie om vóór 2035 een lichtjaar aan kilometers op zonne-energie te hebben afgelegd. Tom Selten, Business Development & Public Affairs Lead bij Lightyear: “De mobiliteitssector beleeft een once in a lifetime gebeurtenis: de verschuiving van het vertrouwen op uitputbare fossiele energie naar duurzame energie. We moeten oplossingen bouwen die onze impact op de aarde drastisch verminderen."

Lightyear

Lightyear One

Hun eerste model, de Lightyear One, is al enkele jaren in de maak. In die tijd is de startup uitgegroeid tot een bedrijf met meer dan 120 medewerkers. Elke paar maanden meldt de website dat de innovatieve onderneming de volgende mijlpaal heeft behaald. Van de eerste zonnedaken in september 2018 tot een vloot onderzoeksvoertuigen in het voorjaar van 2020. In de eerste maanden van 2021 werden investeringen aangetrokken, een slordige € 60 miljoen, waarmee er nu eindelijk kan worden begonnen met de commerciële productie van de Lightyear One.

Productie

In de eerste helft van 2022 staat de eerste serie van 946 Lightyear One exemplaren op de planning, met een voorlopige prijs van € 149.000. De vijfzits sedan steekt met een actieradius van meer dan 700 kilometer ver boven zijn elektrische concurrenten uit. Hierdoor mikt de elektrische wagen met zonnepanelen in eerst instantie qua prijs op de hoge kant van de markt. Lightyear verwacht echter in 2023 tot 100.000 auto’s per jaar te kunnen bouwen. Tegen die tijd zullen de zonneauto’s op instapniveau ongeveer € 50.000 gaan kosten, in dezelfde prijsklasse als een Tesla Model 3.

Extreem schaalbaar

Elektrische voertuigen (EV) zijn volgens Lightyear inderdaad een stap in de goede richting ten opzichte van brandstofmotoren, maar kampen ze met een groot kip-en-ei-probleem: moet eerst het laadnet worden uitgerold? Of moeten consumenten eerst EV aanschaffen om de vraag naar deze infrastructuur te stimuleren? Het is een discussie die Lightyear liever op de spreekwoordelijke achterbank plaatst.

"De oplossing van Lightyear is om een elektrisch voertuig te bouwen dat overal werkt. Aangezien een voertuig op zonne-energie geen oplaadinfrastructuur nodig heeft, is het concept van zonnewagens extreem schaalbaar”, volgens Tom Selten.

Belangrijk om te noemen is dat de Lightyear One dus eigenlijk een EV is met extra zonnepanelen en niet alleen maar op zonne-energie rijdt. Ook als de zon niet schijnt, kun je met de auto de weg op. En als de accu leeg is, dan kun je de wagen gewoon in het stopcontact prikken, net als andere elektrische auto's.

Zonnecellen

Dankzij het zonnedak en zonnepanelen in de motorkap, bestaande uit vijf vierkante meter aan zonnecellen, kan de auto zichzelf opladen als hij daglicht absorbeert. Hierdoor hoeft de auto minder vaak aan de laadpaal te liggen, wat elektriciteit scheelt en dus goed is voor het milieu.

“De mobiliteitssector beleeft een once in a lifetime gebeurtenis: de verschuiving van het vertrouwen op uitputbare fossiele energie naar duurzame energie. We moeten oplossingen bouwen die onze impact op de aarde drastisch verminderen."

Bij typisch Nederlands weer kan de One zo'n 55 kilometer per dag extra rijden op zelfopgewekte zonne-energie. Dit vertaalt zich in een dekking van 60% van het dagelijkse woon-werkverkeer, de rit van huis naar het werk en terug.

710 kilometer actieradius op een kleine batterij

Wat de One extra bijzonder maakt is zijn grote actieradius: volgens de laatste testen van het bedrijf kun je zo'n 710 kilometer op één accu rijden. Dit is ongeveer het dubbele van wat de meeste huidige elektrische auto's halen. En dat terwijl de batterijcapaciteit vrij klein is: slechts 60 kWh.

“Deze prestatie valideert onze gepatenteerde technologie en toont aan dat we in staat zijn om onze belofte na te komen om de meest efficiënte elektrische auto te introduceren. Het huidige prototype behaalt met een relatief kleine accu een actieradius van 710 kilometer en een energieverbruik van 85 Wh/km bij een snelheid van 85 km per uur. Zelf de meest efficiënte elektrische auto’s in de markt vandaag de dag, verbruiken op deze relatief lage snelheid 50% meer energie”, zegt Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van Lightyear.

Hoge efficiency

Dit grote bereik is vooral te danken aan de efficiëntie van de zonnewagen. Zo weegt de auto slechts 1.300 kilogram, dankzij een carrosserie van koolstofvezel en een chassis van aluminium. Daarnaast heeft de One een optimale aerodynamica. Uit windtunneltesten blijkt zelfs dat het de meest aerodynamische commerciële auto ooit is. De zonneauto heeft een hele lage cw-waarde, ook wel luchtweerstandscoëfficiënt genoemd, van 0.20: een wereldrecord. Dit geeft aan dat de auto zich gemakkelijk door stromend lucht beweegt.

En als de zon niet zo hard schijnt, of als de accu leeg is, dan kun je de Lightyear One ook opladen met een stekker op verschillende manieren. Je kunt de auto thuis in het stopcontact prikken, hij kan aan de snellader of aan een normale laadpaal.

En die kleine accu is handig bij het laden. Want iedere EV-automobilist weet: hoe kleiner de accu, hoe sneller deze weer vol is. Zo kun je na een uurtje aan openbare reguliere laadpaal (11 kWh) alweer 90 kilometer rijden. Ter vergelijking: een Tesla Model 3 heeft een laadsnelheid van zo'n 60 kilometer per uur bij hetzelfde laadvermogen.

Lightyear

FME Jaarevent: Speed Up Sustainability

Wil je deze auto een keer met eigen ogen zien? Of heb heb je vragen aan Tom Selten? Meld je aan voor het FME Jaarevent: Speed Up Sustainability op 4 november in 's Hertogenbosch.

Bekijk het programma en meld je aan

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten