Learning Community's: kracht van samenwerking met de regio

In The Automotive Learning Community (TALCOM) op de Automotive Campus in Helmond werken Lightyear, Ebusco, Fontys en Summa samen aan een case voor Solar & Elektrificatie.
Learning Community
Een Learning Community is een plek waar leren, werken en innoveren centraal staan én waar optimale samenwerking tussen beroeps- en hoger onderwijs, bedrijfsleven en onderzoeksinstellingen vorm krijgt. Hier kunnen mensen zich ontwikkelen en innovaties sneller in de praktijk worden gebracht.
Case
Tjaard Sijpkes, CTO bij Ebusco, vertelt: "Ebusco heeft een droom om mee te helpen onze wereld uitstootvrij te maken. Om dat voor elkaar te krijgen, hebben wij gekozen voor elektrische bussen. The Automotive Learning Community (TALCOM) is een prachtige samenwerking tussen een heel aantal partijen die voor ons ook belangrijk zijn, zoals Fontys, Summa College en Lightyear. Samen met deze partijen hebben we nu een case: een zonnepaneel op onze bus om daarmee onze range te verlengen, wat voor ons heel belangrijk is."
Niet alles zelf bedenken
Tom Selten, VP Business Development bij Lightyear: "De samenwerking met Ebusco hebben wij specifiek opgezet rondom onze zonnetechnologie. Op de auto bij ons liggen zonnecellen en wij gaan die zonnecellen niet alleen op de auto's leggen, maar ook op bussen. We werken samen in TALCOM, de Learning Community, omdat wij ervan overtuigd zijn dat je niet alles zelf bedenkt, maar dat je juist de kracht van andere partijen, zoals een Ebusco, Summa of Fontys kan gebruiken om je eigen producten nog beter te maken. Dus bijvoorbeeld van studenten die nieuwe kennis hebben opgedaan op hun studie en die dat dan toepassen bij ons bij Lightyear. Dat zijn voorbeelden die uit zo'n Learning Community komen."
Minor
Desirée Seo, docent bij Fontys, vertelt: "Bij Fontys Automotive zijn wij bezig met een minor Electric Drive. Daar verbinden wij eigenlijk elektrische auto's met zonne-energie. Bij de minor hebben ze een groot project waar ze een zonnevoertuig gaan bouwen voor de World of European Solar Challenge. Daarmee is samenwerking met bedrijven krijgen ze kennis vanuit de bedrijven. Bijvoorbeeld Lightyear heeft een gastcollege gegeven bij de studenten en ze krijgen vaak ook materiaal voor hun voertuig."
Lars van Ieperen, student bij Fontys Automotive: "Ik ben de minor gaan doen om vooral meer bekendheid te hebben over het elektrificeren van de huidige auto's en ook de zonne-energie erop te zetten. Wij werken samen met Summa, omdat zij verder zijn in het 3D-tekenen dan wij zelf zijn. En wij willen graag alle onderdelen gepuzzeld hebben in de auto en Summa kan ons daar heel goed bij helpen."
Samenwerken aan nieuwe innovaties
Roel Burger, docent Summa Automotive: "Studenten werken graag aan deze nieuwe innovaties, omdat ze dan een breed beeld krijgen van wat er te koop is in de branche. En omdat ze dan straks in hun eigen beroep daar echt heel goed weten wat ze willen en hoe ze zich kunnen specialiseren. Bij onze buurman Lightyear lopen onze studenten eigenlijk het hele jaar door stage. Bovendien hebben zij ook een testopstelling gemaakt tijdens hun opleiding en daar werkt een student van ons op dit moment al vast bij Lightyear."
Kracht van Learning Community
"Bij Lightyear geloven we echt in de kracht van samenwerking met de regio," aldus Tom. "Voor ons is de volgende stap om de auto naar de markt te brengen en om de ze zonnepanelen naar de markt te brengen. Natuurlijk om een succesvol bedrijf te bouwen en daar heb je anderen voor nodig, dat kun je niet alleen. Dat is de reden dat we samen met Summa samenwerken en met Fontys en Ebusco. Dat is voor ons de kracht van zo'n Learning Community."
"Wij vinden ook dat wij een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben om terug te geven wat wij zelf ook gekregen hebben," zegt Tjaard. "Toen ik jong was, waren er ook partijen om mij heen die mij de mogelijkheid gaven om te leren en om uiteindelijk de professional te worden die wij met zijn allen zijn geworden. Dus ik vind ook dat wij dat terug moeten geven."