arrow btn arrow right arrow left chevron mouse pulser checkmark date calendar

Miljoenste DAF-truck onthuld

24 februari 2015
DAF truck

Met de onthulling van de miljoenste truck heeft DAF het ultieme bewijs geleverd voor de kwaliteiten en het overlevingsvermogen van de fabrikant. De Brabanders balanceerden diverse keren op het randje van de afgrond, maar wisten dankzij vooruitstrevende producten aan de wereldtop te komen en blijven.

DAF is het geesteskind van Hub van Doorne. Een man van bijzonder gewone komaf. Zijn vader was de dorpssmid van Deurne en zijn zoon moest na vier jaar lagere school aan het werk om de kost te verdienen. Dat deed hij tot zijn 28e met niet al te veel succes. Maar dankzij hulp van de Eindhovense bierbrouwer Huenges, die iets ziet in de technisch briljante Hub, kunnen hij en zijn jongere broer Wim in 1928 een eigen metaalbewerkingsbedrijf starten. Ze doen dit in een hoekje van de brouwerij.

IJzer blijkt voor de twee een gouden glans te hebben. Binnen een jaar heeft het bedrijf vijftig man in dienst. Vanaf 1932 produceren de Van Doornes aanhangers voor vrachtwagens. Daarom passen ze de naam van de onderneming aan: Van Doornes Aanhangwagenfabriek, afgekort tot DAF. De onderneming is meer dan wat ook gedreven door techniek en creativiteit.

Na de Tweede Wereldoorlog scheppen de Van Doornes een bedrijfscultuur die veel wegheeft van het Philips Natlab. Werknemers worden uitgedaagd om zo veel mogelijk te experimenteren en zich zo weinig mogelijk aan te trekken van conventies. Of een vinding ooit in productie komt, doet er eigenlijk niet toe.

’s Ochtends konden mensen aan een revolutionaire speedboot werken, terwijl ze ’s middags weer met oplossingen voor vrachtwagens aan de gang gingen", vertelt Ad van Geel. Hij is archivaris van het zeer actieve DAF Museum. "Daardoor werden hier enorm veel vindingen gedaan. Hub van Doorne had zelfs aan het eind van zijn leven honderd patenten op zijn naam staan."

Voor het grote publiek wordt DAF vooral synoniem voor de personenauto’s die vanaf 1958 in Eindhoven en later Born van de lopende band rollen. Te beginnen met de 600. Een autootje dat helemaal passend bij de geest van zijn bedenker en het bedrijf een volledig zelf ontworpen motor en unieke automatische transmissie heeft. Uiteindelijk kan DAF de kostbare productie van personenwagens niet meer aan en verkopen de Van Doornes het meerderheidsbelang van de personenautodivisie aan Volvo. DAF focust zich helemaal op vrachtwagens.

"Dat is absoluut geen makkelijk besluit geweest. Maar achteraf moet je zeggen dat het wel de enige juiste beslissing is geweest", zegt Marc van Doorne. Hij is de kleinzoon van Hub en zoon van Martien, die ten tijde van de splitsing en verkoop president-directeur was. "Mede daardoor heeft het bedrijf zich kunnen doorontwikkelen."

DAF mag nu een gevestigde waarde zijn; een makkelijke rit had het bedrijf eind vorige eeuw allesbehalve. In 1993 lijkt het over en uit wanneer de markt voor bedrijfswagens instort en de fabriek bankroet gaat. Maar er komt een doorstart en drie jaar later een nieuwe eigenaar in de vorm van het Amerikaanse concern Paccar. In het grotere geheel van het bedrijf, dat ook de enorme Peterbilt- en Kenworth-vrachtwagens bouwt, bloeit DAF verder tot technisch innovatieve wereldspeler.

Bron: De Telegraaf

Sluiten