Workshop

Consumentenkoop en - garantie

  • Datum, tijd en plaats
    • 16 oktober 2018 | 13:00 tot 17:00 | Bunnik | Postillion
  • Contactpersoon
    Petra van Buren
    (079) 353 12 07
    Mail mij
  • Kosten
    FME-leden betalen € 295,- p.p.FME lid worden?
    Niet-leden betalen € 595,- p.p.
    Genoemde bedragen zijn exclusief btw

Een consument heeft bij koop van producten op grond van de Nederlandse wet een ijzersterke positie. Een beperkte garantietermijn, bijvoorbeeld van twee jaar, kan door een consument voor veel producten terzijde worden geschoven. Soms kan aanspraak worden gemaakt op een garantie van meer dan tien jaar. Zelfs als de consument een beperkte garantietermijn nadrukkelijk heeft geaccepteerd, is hij daar niet aan gebonden.

Tijdens de gehele levensduur van een product kan de consument aanspraak maken op kosteloze reparatie van gebreken, tenzij aan specifieke voorwaarden is voldaan. En ook dan hoeft slechts een gedeelte van de reparatiekosten te worden betaald. Een detailhandelaar kan zijn kosten voor garantieclaims van consumenten één-op-één verhalen op zijn voorschakel, dus op de fabrikant of importeur. Commerciële formules als 'verlengde garantie' kunnen een oneerlijke handelspraktijk opleveren, waarvoor de Consumentenautoriteit hoge boetes kan opleggen.

Deze en andere onderwerpen komen aan de orde tijdens de workshop Consumentenkoop. Docent is mr. Lindsay Hopmans van FME Advocaten. Hij is niet alleen als advocaat en adviseur actief in het consumentenrecht, maar is ook verantwoordelijk voor de FME-lobby op dit gebied bij de Europese Commissie. Vanuit die verantwoordelijkheid is hij steeds als één van de eersten bekend met aankomende wijzigingen in het consumentenrecht.

Na aanmelding is annulering niet meer mogelijk. Bij verhindering kan de plaats van een deelnemer worden ingenomen door een collega.