Remote repareren als oplossing in de coronacrisis

Monteurs in de Agri & Food sector zitten in een lastig parket. Ze kunnen hun reparatiewerk niet meer doen zoals voor de coronacrisis. Toch lijkt het drukker dan ooit. Juist de Agri & Food sector draait momenteel overuren. Een extra grote uitdaging voor technische bedrijven waarvan monteurs van oudsher veel klantcontact hebben en voor hun werkzaamheden vaak door het land of zelfs de wereld moeten reizen.

Een digitaal reparatieproces

De slimme reparatie tool SmartFix biedt uitkomst. De tool faciliteert een volledig digitaal reparatieproces. Hiermee kan de eindklant veel makkelijker zelf de minst complexe problemen oplossen. Voor complexere storingen kan een monteur op afstand ondersteuning bieden. Alleen voor de meest complexe problemen hoeft de monteur nog maar naar de klant toe of de machine naar de werkplaats te worden gebracht. Vooral relatief eenvoudige problemen en reparaties zijn vervelend voor alle betrokkenen. Tot voor kort zat er niets anders op dan een kostbare monteur langs te sturen of de machine naar de monteur toe te brengen. De eindklant kampt met flinke downtime, de dealer met onrendabele reparaties en de fabrikant met druk op garantieregelingen.

De praktijk leert namelijk dat met de juiste ondersteuning ongeveer 20% van alle reparaties vrij eenvoudig door de eindklant zelf opgelost kunnen worden.

Juiste ondersteuning

SmartFix heeft als doel reparaties zoveel mogelijk planbaar te maken en zo dicht mogelijk bij de machine te laten uitvoeren, bij voorkeur door de eindklant zelf. De praktijk leert namelijk dat met de juiste ondersteuning ongeveer 20% van alle reparaties vrij eenvoudig door de eindklant zelf opgelost kunnen worden. Het uitvoeren van onrendabele reparaties is niet meer nodig en er ontstaat meer ruimte voor kwaliteit. Deze nieuwe ‘Repair on Distance’ werkwijze past perfect binnen de visie van SmartFix: ‘Het reparatieproces met behulp van slimme tooling zo makkelijk, efficiënt en betrouwbaar mogelijk te maken’. Vrijwel alle organisaties met complexe machines en monteurs kampen namelijk met hetzelfde probleem: machines worden steeds complexer en daarmee ook steeds moeilijker te repareren, terwijl goede monteurs juist zeer schaars zijn.

Dit maakt zelfs het voorspellen en voorkomen van storingen mogelijk.

Predictive Service

Op basis van intelligente diagnose ondersteuning en laagdrempelige reparatie instructies helpt de SmartFix tool monteurs eenvoudig 'first-time right' te repareren, het verkleint de downtime voor eindklanten en biedt uniek inzicht in reparatie data. Dit maakt zelfs het voorspellen en voorkomen van storingen mogelijk (Predictive Service).