Van lift naar verticale mobiliteit als een dienst

Waarom betalen voor het bezit van een lift, als je ook per ritje kan betalen? "Met M-Use® bieden we de dienst verticale mobiliteit, in plaats van dat we een product verkopen", vertelt Ronald Koedam, Sales Manager bij Mitsubishi Elevator Europe. "Wij zorgen ervoor dat je zorgeloos op en neer kunt met de lift, het is eigenlijk niet meer dan dat."

Total cost of ownership past volledig bij de genen van ons bedrijf en de kwaliteit van onze producten.


Wat is de circulaire stap die jullie gemaakt hebben?

Ronald: "In 2016 introduceerden we M-Use®. Klanten zoals ABN AMRO betalen voor het gebruik van onze liften, in plaats van voor het bezit. Zij doen geen initiële investering, in feite, we geven de klant de lift. Daarvoor willen wij natuurlijk wel commitment houden op de lift. We gaan dus een contract aan en een recht van opstal over de liftschacht, aangezien we wel de dienstverlening willen kunnen verzorgen en onderpand nodig hebben voor de investering die wij doen. We hangen er ook een prestatiecontract aan. In dat prestatiecontract beloven we bijvoorbeeld maximaal 1 storing en een minimale beschikbaarheid van 99,5%. Daarmee hebben wij absoluut een veel betere prestatie dan marktconform. Elke M-Use® lift houden wij 40 jaar in onze portefeuille voor onderhoud. Via sensoren en remote monitoring speuren we naar levensduurverlengende mogelijkheden. Na 40 jaar is de lift in principe wel aan zijn einde. Op dat moment bieden wij klanten op basis van het materiaalpaspoort geld voor de materialen die in de schacht zitten. Materialen hergebruiken in vormvastheid, is het meest ideaal. Andere materialen worden gerecycled."

Wat is de grootse uitdaging?

Ronald: "We hebben drie jaar besteed aan ontwikkeling voor het lanceren van M-Use®. We zijn veel obstakels tegen gekomen. Met name juridisch zijn er verschillende knooppunten geweest die best wel uitdagend zijn. Aan de andere kant waren we bijna te vroeg voor de markt. Ik heb de terugkoppeling gehad dat wij te snel op de markt vooruitliepen. Het is alleen maar een compliment. We waren een soort boodschapper van het nieuwe nieuws en dat was wel uitdagend. Dan moet je wel vanuit je directie het geloof hebben dat dit de juiste weg is. Wij blijven eigenaar, is het pand dan minder waard? Nee is de conclusie, het pand wordt niet minder waard en een risico kostenpost is geëlimineerd."

Een reis met de circulaire economie is vooral gaan. Onderweg heb je een keer vertraging, onderweg moet je een keer overstappen en ja dat hoort erbij.

Welke circulaire stappen staan op de planning?

Ronald: "Wij herkenden dat je met een geoptimaliseerde ‘total cost of ownership’ tot een veel betere business propositie komt. Die business propositie paste volledige bij de genen van ons bedrijf en de kwaliteit van onze producten. Wij willen niet de laagste prijs in de markt nastreven. De laagste prijs in de markt levert marge maar levert ook een slechter product. Dat is niet de filosofie waarin wij mee willen. We hebben een organisatie met ruim 220 man. Die kunnen dit niet eens. Ze ontwikkelen een nieuw product op basis van Cradle to Cradle ontwerpprincipes. Iedereen streeft naar topkwaliteit met doorkijk naar te verlengen levensduur. Circulaire vervolgstappen zitten op een heel breed spectrum. Meer vanuit de dienst die wij bieden. Dan zijn dat de intelligentie en de terugkoppeling, dynamisch model, levensduur verlengende verbeteringen, andere materialen en conservering misschien toepassen. Ook het onderzoeken van vergroten van de restwaarde bij terugkoop, niet alleen grondstof maar ook toegevoegde arbeid en energie. Dit om naar een nog optimaler model te komen. Waar we vandaag staan is echt niet af. Het is een reis die we begonnen zijn. We zijn gewoon gestart."