Fouten verminderen door het digitaliseren van werkinstructies

Niemand vindt grote mappen vol papieren werkinstructies en procedures fijn om mee te werken. Daan Assen en Willemijn Schneyder, de oprichters van het Amsterdamse softwarebedrijf SwipeGuide, lossen dit op met visuele en slimme werkinstructies op de smartphone, tablet of smartglasses. Bedrijven zoals ABB en Heineken kunnen binnen enkele minuten schaalbare procedures creëren en delen met hun met hun service- en onderhoudsmonteurs en de operators om nieuwe, onregelmatige of complexe taken sneller en foutloos uit te voeren.

SwipeGuide is in 2016 begonnen vanwege frustratie over gebruiksonvriendelijke en statische papieren handleidingen voor consumentenproducten. "Na verloop van tijd merkten wij dat het probleem nog groter is in de industrie met werkinstructies” aldus Daan Assen en Willemijn Schneyder. Met SwipeGuide kunnen bedrijven binnen enkele minuten schaalbare instructies creëren en delen met hun monteurs, machine operators en field-service engineers om nieuwe, onregelmatige of complexe taken sneller en foutloos uit te voeren op de werkvloer en in het veld. 

Daan & Willemijn.pngSwipeguide heeft bedrijven zoals ABB, Heineken, Fuji Seal en Coca-Cola in haar portfolio. Instructies gemaakt in het SwipeGuide platform zijn altijd digitaal, visueel, en stap-voor-stap om ervaringsgerichte training zo efficiënt mogelijk te maken. Machinebouwer ABB gebruikt SwipeGuide als een kostenefficiënte manier om zowel interne als openbare instructies aan klanten in verschillende talen te maken op een gemakkelijke, toegankelijk en begrijpelijk manier. ABB-ingenieurs kunnen op een gestandaardiseerde en efficiënte manier machines installeren, in bedrijf stellen en onderhouden. Voor klanten Heineken en Pernod Ricard gaat het om de juiste werkinstructies aan de grote hoeveelheid tijdelijke werknemers op de werkvloer aan te bieden die snel moeten worden opgeleid om nieuwe taken op de werkvloer uit te voeren.

Binnen enkele minuten schaalbare instructies creëren en delen met monteurs, machine operators en field-service engineers

Internationaal 

Assen en Schneyder noemen SwipeGuide een “born global”. Gevestigd in Amsterdam met 24 internationale “Swipees” en momenteel bezig met het openen van een  kantoor in Minneapolis om dichterbij hun Amerikaanse klanten te kunnen zijn. “De Midwest is een ideale plek voor ons vanwege de focus op agrifood, maar ook de grote hoeveelheid industrie en machinebouwers in de regio. Onze gebruikers zitten niet alleen maar in Nederland en de Verenigde Staten, maar wereldwijd tussen Papua Nieuw-Guinea, Madagascar, Zwitserland, China en Brazilië. Voor Heineken hebben wij inmiddels 72 locaties live op een globale schaal met 12.000 instructies en rond de 80.000 views per maand.” 

Voordelen 

Behalve instructies maken en digitaal delen, kunnen gebruikers van SwipeGuide feedback geven en problemen signaleren om de interne en externe processen continue te verbeteren. Het standaardiseren van processen kan lokaal, voor een specifieke machine in een fabriek, maar de schaalbaarheid van het platform zorgt ervoor dat je met een klik op de knop kennis in 22 verschillende talen kan delen. Alles volledig traceerbaar en veilig natuurlijk. De gebruikers- en feedbackdata van de instructies worden in een Analytics Dashboard verzamelt om de productieprocessen te analyseren. Dit kan vervolgens gebruikt worden om fouten te voorkomen, vragen te verminderen en uiteindelijk geld te besparen voor zowel de eigen organisatie als de klanten.