Nieuws16.04.2019

Employer branding: zet jouw bedrijf op voorsprong

Met een goed employer brand heb je een duidelijke voorsprong in de felle strijd om gekwalificeerd personeel. Ook bij onze tech-bedrijven staat employer branding steeds hoger op de agenda. "Er liggen zoveel kansen en mooie verhalen te wachten." FME Advies helpt bedrijven met het neerzetten van hún verhaal.

Bij onze tech-bedrijven is volop ruimte voor talent. Technici, ict’ers, béta-geschoolden, maar zeker ook niet-technici kunnen hun hart ophalen en werken aan prachtige producten, slimme oplossingen die de wereld beter maken. Maar de concurrentie is moordend. Hoe verleidt jouw bedrijf (nieuw) talent? Hoe positioneer je je bedrijf strategisch op de arbeidsmarkt? En hoe benut je je eigen medewerkers als ambassadeurs? Employer Branding helpt om de juiste medewerkers te vinden en te binden.

FME-workshop Employer Branding | 16 mei

staand_Maarten.jpgNieuwe medewerkers staan namelijk niet in rijen van tien voor de deur klaar én het behouden van huidige medewerkers is met de baankansen elders ook een flinke klus. Oók de technologische industrie voelt de pijn van de krappe arbeidsmarkt. "We zien bedrijven worstelen met het binnenhalen en behouden van gekwalificeerde mensen. Organisaties benaderen ons regelmatig met de vraag: wat moeten we doen om deze vacature ingevuld te krijgen?", zegt Maarten de Haas van FME Advies.

Bedrijven moeten laten zien waarom mensen bij hen willen werken. 

Extra handen

Kan het invullen van één vacature al tot hoofdbrekens leiden, elke ondernemer in de sector weet dat al snel weer extra handen nodig zijn en de volgende vacature zich aandient. "Dus dan red je het niet met alleen de praktische aanpak van het probleem", volgens Maarten. "Bedrijven moeten laten zien waarom mensen bij hen willen werken. Waarom het gras bij hen groener is. Kijken naar het grotere plaatje. Employer branding is daarvoor dé methode."

Maarten_2.jpgUniek

Bij employer branding draait het om de reputatie van een bedrijf als werkgever. "Het gaat om veel meer dan de feitelijke arbeidsvoorwaarden. Je gaat op zoek naar het antwoord op vragen als: waar sta ik als bedrijf voor? Wie ben ik? Wat maakt mijn bedrijf uniek?", zegt Jochem van Loon van SocialLane. SocialLane is een online marketingbureau en werkt samen met FME op het gebied van employer branding.

Twee doelgroepen

De zoektocht naar de antwoorden op die cruciale vragen is de start van employer branding. Twee doelgroepen zijn van belang: huidige medewerkers en potentiële medewerkers, in die volgorde. Bij employer branding vertel je aan de hand van de ervaringen van het huidige personeel (hoe omschrijven zij de bedrijfscultuur?) waarom die gewilde potentiële medewerker bij jou moet komen werken. Maar een bedrijf laat ook aan de huidige mensen zien waarom ze moeten blijven. Maarten: "Dat doe je aan de hand van een eerlijk verhaal. Vertel je iets wat niet klopt, dan val je door de mand."

Smart Working-model

Bij employer branding gaat het dus om veel meer dan alleen salaris, werktijden en vakantiedagen. Diverse onderzoeken tonen aan dat salaris voor medewerkers niet het belangrijkste aspect is om bij een bedrijf te blijven. Zaken als sfeer en cultuur wegen veel zwaarder. Maar ook, zeggen Maarten en Jochem, de ruimte die medewerkers krijgen voor persoonlijke ontwikkeling en de mate van autonomie in hun werk. Maarten: "Welke ondersteuning bied je je medewerkers en welke inspanning verwacht je van ze? Welke ruimte krijgen ze om zelf hun werk in te richten? Hoe beoordeel je ze?" Dit valt onder wat FME het Smart Working-model noemt, waarin bedrijven en medewerkers samenwerken aan succes.

Afbeelding1_0.jpg

Zes stappen

FME Advies biedt haar bedrijven handvatten voor employer branding. En helpt bij de zoektocht naar en de concrete uitwerking van het juiste verhaal. FME hanteert zes stappen, schetst Jochem. "Je formuleert een duidelijke bedrijfsboodschap, definieert je doelstellingen, brengt je doelgroepen in kaart. En je bepaalt je Employee Value Proposition (EVP). Dan zet je de koers van je externe communicatie uit en tot slot monitor en meet je de resultaten."

Je moet als bedrijf niet alleen de techniek achter je werk laten zien, maar steeds meer de nadruk leggen op de beleving ervan.

Wat levert het op?

Maar wat levert een goed employer brand een bedrijf concreet op? Maarten: "Ik was laatst bij een klant waar een van de medewerkers me vertelde dat hij vertrok naar een ander bedrijf. Hij wilde daar per se werken, omdat hij het zo mooi vond hoe ze bijdragen aan de energietransitie. Dát bedrijf heeft zijn employer brand dus op orde, want het communiceert succesvol over de inzet voor een maatschappelijk thema."

Beleving

Employer branding vraagt om een andere manier van denken. Jochem: "Je moet als bedrijf niet alleen de techniek achter je werk laten zien, maar steeds meer de nadruk leggen op de beleving ervan. Neem de producent van metalen beplating die extern vooral communiceert dat die beplating wordt gebruikt voor Ferrari’s en tanks. Dáár praten medewerkers over op feestjes, niet over die metalen platen an sich." Zo fungeert de medewerker als ambassadeur voor zijn werkgever.

Belangrijkste les

Er is niet één employer branding-blauwdruk die op meerdere bedrijven van toepassing is, laat staan voor een industrie zo divers als de technologische sector. De belangrijkste les van Maarten en Jochem is dat bedrijven serieus en consequent aan de slag moeten gaan met hun imago als werkgever. Jochem: "Werving en selectie van personeel is tegenwoordig pure marketing. Een goede employer branding is een uitstekende basis." En noodzakelijk in deze krappe arbeidsmarkt.

Maarten_Jochem.jpg

 

download

Thema Employer Branding

In de nieuwste uitgave van het FME Ledenvoordeel Magazine lees je meer over het belang van Employer Branding.

Download het magazine