Pers09.03.2018

FME en VNMI: EU en kabinet aan zet om staalheffing tegen te houden

President Trump heeft zijn handtekening gezet onder het voorstel om een importheffing op staal en aluminium door te voeren. Dit betekent een heffing van 25% op staal en 10% op aluminium. Het lijkt erop dat onze lobby heeft gewerkt, waardoor de deur op een kier is gezet om in de komende 15 dagen een uitzonderingspositie te krijgen. Die kans moeten we volop benutten. FME-voorzitter Dezentjé Hamming: "Ik roep de EU en het kabinet op om de voet tussen de deur te zetten die de komende dagen nog op een kier staat. Er moet haast gemaakt worden om voor Europa een uitzonderingspositie voor elkaar te krijgen."

liggend_Trump_0.jpgTrump kondigde de maatregel aan in zijn werkkamer in het Witte Huis, omringd door Amerikaanse staalarbeiders. Hij zei dat hij de maatregel flexibel zal toepassen. "We moeten deze kans grijpen, zodat onze hoogwaardige producten door onze Amerikaanse klanten gebruikt kunnen worden voor hun eindproducten", aldus Sekhar Lahiri, directeur VNMI.

Dringend actie vereist

FME en VNMI dringen er nogmaals op aan dat ook de Europese Commissie de druk gaat opvoeren om de uitzonderingspositie voor elkaar te krijgen. Dezentjé Hamming: "Nederland heeft het beste en schoonste staal en aluminium van de wereld. We mogen niet het kind van de rekening worden. Daarom is samen optrekken binnen de EU nu belangrijker dan ooit. We hebben daarom voortdurend topoverleg met het ministerie van Buitenlandse Zaken en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat."

Amerikaanse bedrijven afhankelijk van producten Tata Steel

Schade dreigt

Als er geen uitzondering wordt gemaakt voor Nederland, ontstaat er direct schade. Dezentjé Hamming: "Er zijn momenteel al scheepsladingen met staal onderweg naar de VS. Deze worden dan direct geraakt worden door de importheffing. We maken hier producten die de Verenigde Staten hard nodig hebben. Nu de maatregelen worden doorgezet, moet er een uitzondering worden gemaakt voor Europa." De Amerikaanse importheffingen op staal en aluminium zijn zeer schadelijk voor de Nederlandse industrie en zetten bovendien de goede relaties tussen beide landen onder druk.