Nieuws17.04.2019

Implementatieagenda Onderwijs: bedrijfsleven en scholen samen aan de slag

FME heeft er voor gekozen flink werk te maken van onderwijs, samen met de lidbedrijven. We willen immers naar onderwijs op maat, voor íedereen. We zien een toekomst voor ons waarin grenzen tussen leren en werken vervagen en waarin het klaslokaal van nu zich verplaatst naar de werkvloer. Samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven is daarvoor een absolute voorwaarde.

Poster_afb.jpgBedrijven in de technologische industrie nemen daarbij de regie en FME wil dit proces waar mogelijk initiëren en ondersteunen. Om deze opgave te realiseren is vorig jaar een werkgroep onderwijs met FME leden opgericht. Deze werkgroep kwam in het late voorjaar van 2018 voor het eerst bij elkaar. Het resulteerde in een breed gedragen onderwijsvisie (in september vorig jaar uitgekomen) en nu ook in een Implementatieagenda Onderwijs. Er zijn 20 projecten waar we t/m 2020 volop op inzetten. De Implementatieagenda Onderwijs is exclusief voor FME-leden, je hebt je ledenlogin nodig om deze publicatie te kunnen downloaden.

Download Implementatieagenda Onderwijs 

Jan Plak, vice-voorzitter van de werkgroep Onderwijs, en Head of talent Acquisition bij Siemens, over de werkgroep: "De werkgroep Onderwijs legt het fundament onder de FME onderwijsaanpak. Wij ervaren in de dagelijkse praktijk wat er knelt en wat we nodig hebben. Voor FME zijn we een klankbord. We toetsen wat FME initieert."

jan.jpgWaarom is de onderwijsaanpak belangrijk voor FME-bedrijven?

"We hebben nu al te maken met een tekort aan technici en in toekomst wordt het alleen maar erger. Er komen gewoon steeds minder leerlingen in Nederland. We moeten nog harder vechten om leerlingen te interesseren voor de techniek. Zelfs behoud van de huidige aantallen is moeilijk. Dat moeten bedrijven zich echt realiseren. Daarop moeten we ons voorbereiden. We kunnen het tij alleen keren met een ketenaanpak: alle grote en kleine bedrijven doen mee en werken samen met alle onderwijstypen. De installateur op de hoek kan bijvoorbeeld een BBL-er opleiden en een groot technisch bedrijf zorgt voor goede afstudeeropdrachten. Er is niet één standaardoplossing, maar we moeten werken op alle vlakken, zoals de FME implementatieagenda laat zien. En alle kleine dingen helpen. Ik wil mij graag focussen op de eerste twee jaar in het voortgezet onderwijs: laat het belang van wis- en natuurkunde daar goed zien. Zorg dat die vakken relevant zijn voor jongeren en dat ze aantrekkelijk worden gegeven met behulp van bedrijven in de omgeving van de school, bijvoorbeeld via goede gastlessen en hybride docenten."

Wat zijn de resultaten van de onderwijswerkgroep tot nu?

"We hebben een hele mooie onderwijsvisie en de relevante thema’s zijn opgenomen in de implementatieagenda. Op veel punten voert FME een succesvolle lobby, denk aan het behoud van de subsidie praktijkleren. De plannen liggen er, maar nu de uitvoering nog! Daarom roep ik alle FME-bedrijven op: ga er nu mee aan de slag! Zoek de samenwerking met het onderwijs en laat iedereen in Nederland zien hoe mooi onze sector is. En als je vastloopt, laat het ons dan weten!"

Leden van de FME-werkgroep onderwijs zijn:

  • Fabienne Hendricks | Manager Tata Steel Academy (voorzitter)
  • Jan Plak | Siemens Head of Talent Acquisition, manager corporate werving en selectie (plv voorzitter)
  • Mike Broekhuizen | Directeur AT Techniekopleidingen
  • Chris Meijnen | Coördinator Training en Opleiding, AWL Techniek
  • Peter Wemmers | Manager Learning & Development & Sustainable Employability, IHC
  • Martin Dijkstra | Manager HR at Hollandia B.V.
  • Martin Kerkhoff | Manager Training & Development  voestalpine Automotive Components Bunschoten B.V.
  • Renske Boswinkel | Learning & Development Consultant Thales
  • Erik van Heuveln | Algemeen Directeur Zehnder Groep, lid bestuur A+O
  • Paul Oosterlaken | Directeur Kiremko, voorzitter Woerdens techniek talent
  • Arianne Bijma | Global Manager Talent Programs and University Relations, ASML
  • Henk Kemkes | Directeur Tetrix Techniek opleidingen