Blog09.10.2019
Door: Aafke Mak

Nederlandse bedrijven gewild in de VS: pak je kans

Sinds de aanstelling van Donald Trump als president van de Verenigde Staten is er op federaal niveau helaas beperkt aandacht voor de negatieve gevolgen van klimaatverandering. Gelukkig heeft de VS een gelaagd politiek systeem, waarbij de verschillende staten veel zeggenschap hebben over hun eigen wet- en regelgeving. Aafke Mak (Business Development Manager bij FME) en Anne de Vries (InnovationQuarter) reisden met een groep cleantech ondernemers naar één van de meest proactieve staten in de VS als het om duurzaamheid gaat: Massachusetts. Hun conclusie? Nederlandse bedrijven zijn 'in demand' in de Verenigde Staten.

missie boston 660 x 440.pngMassachusetts is één van de Amerikaanse staten die zich sterk inzet om te innoveren en te verduurzamen. De metropoolregio Boston is één van de meest actieve regio’s binnen de staat om deze essentiële verandering op te pakken. De focus ligt daarbij op de gebouwde omgeving omdat 70% van de CO2-uitstoot in Boston afkomstig is van gebouwen, zowel residentieel als niet-residentieel. De stad heeft daarom de afgelopen jaren grote stappen gezet in het bevorderen van duurzame bouw en zal die lijn de komende jaren doortrekken. Dit levert voor Nederlandse cleantech-ondernemers significante kansen! De BV Nederland is voorloper als het aankomt op duurzame innovaties; dit geldt daarnaast ook voor Scandinavië. Tijdens de economische missie van 17 tot 20 september kwamen delegaties uit beide regio’s daarom samen in Boston.  De missie werd georganiseerd door private en publieke partijen uit Nederland en Scandinavië: Cleantech Scandinavia, FME, Holland Innovation Network Boston, InnovationQuarter en RVO.

Bob Oostelbos, Leadax: 

New network, new business opportunities and exposure for our brand, that is in short what we ‘received’ after the Cleantech Boston trade mission. It was a unique experience with the visit of MIT as a personal highlight

boston v3 660.pngEen impressie van de missie

Tijdens een week gevuld met pitches, gesprekken en bezoeken aan interessante projecten, maakten beide delegaties kennis met elkaar én met de markt in de Verenigde Staten. Amerikaanse investeerders, steden en spelers uit de industrie maaketen kennis met Nederlandse en Scandinavische technologieën voor duurzaam bouwen. Er werden eerste stappen voor potentiële samenwerkingen gezet.  

Renee Wansdronk, Wansdronk Architecten:

‘The Cleantech Mission offered a packed program, with many and various activities, to network in several ways, such as by audience pitching, individual meetings, hosts presentations, site visits, a conference and a networking reception’

Take-aways

Op basis van deze week hebben we voor bedrijven die zaken willen doen in Massachusetts een aantal belangrijke take-aways:

  • Focus niet alleen op Boston zelf. Rondom de stad is een groot aantal voorsteden zoals Somerville, Cambridge en Lawrence die allen hun eigen verduurzamingsopgaven hebben. Voorsteden staan vaker open voor duurzame oplossingen en hebben meer wendbaarheid in de implementatie van nieuwe technologieën.
  • Wil je zaken doen aan de Oostkust? Dan moet je echt met 'boots on the ground' zijn. Het ecosysteem in Boston staat open voor buitenstaanders en je kunt er makkelijk connecties leggen. Het is echter wel belangrijk om het netwerk dat je opbouwt actief te onderhouden. Daarvoor moet je als bedrijf en als persoon regelmatig aanwezig zijn.
  • Samenwerken loont. Als het aankomt op het toepassen van nieuwe, innovatieve technologieën, is samenwerking in de keten essentieel. Tijdens deze 'gemixte' missie vonden ook tussen deelnemers uit Nederland en Scandinavië interessante matches plaats, waarbij bleek dat de deelnemers uit beide landen elkaar goed kunnen versterken. Dit geldt niet alleen voor een gezamenlijke stap op de Amerikaanse markt, maar ook tussen Nederland en de Nordics!

En nu?

Deze missie was slechts een eerste stap om Nederlandse ondernemers te ondersteunen bij het zakendoen aan de Amerikaanse Oostkust. Bovendien zullen we ondernemers ondersteunen bij de contacten met Scandinavische partijen om samen op te trekken naar bijvoorbeeld de Amerikaanse markt, of om hun activiteiten in de Nordics uit te breiden. Volgend jaar plannen we diverse activiteiten om dit mogelijk maken. Ben jij een ondernemer en heb je interesse om de Scandinavische of Noord-Amerikaanse markt te betreden? Neem dan contact op met Aafke Mak, Business Development Manager.

Meer weten?
Aafke MakBusiness Development Manager