arrow btn arrow right arrow left chevron mouse pulser checkmark date calendar

Papiertje? Liever passie!

10 juli 2019
Huug Eijkelkamp

Maandagmorgen met mki

Het eerste baantje van Huug Eijkelkamp is vragen naar de bekende weg. Natuurlijk ging hij aan de slag bij het familiebedrijf. Na school, in de weekenden en tijdens vakanties. Huug was al op jonge leeftijd vaak te vinden in het bedrijf dat door overgrootvader Eijkelkamp in 1911 werd opgericht. "Het was voor mij zo vanzelfsprekend. De liefde voor ons bedrijf is me met de paplepel ingegoten." En aan die liefde wordt tot op de dag van vandaag niet getornd. Huug spreekt met passie over het bedrijf en de mensen die er werken.

Naast het runnen van een bedrijf, heeft een ondernemer uit de middelgrote en kleine industrie (mki) ook de uitdaging op het bord liggen om voldoende en gekwalificeerde vakkrachten te vinden. En te behouden. Tijdens de derde editie van de Week van de mki staat het thema 'Werven en werken in de techniek' centraal. We spraken mki-ondernemer Huug Eijkelkamp hierover.

Zijn maandagmorgen is hectisch na een reis van twee weken naar Azië. "Extreem druk ja. Ik ben net terug op kantoor, dus dan weet je dat het werk op een grote stapel klaarligt voor je." Zijn zakelijke trip begon in Japan. "Ik heb daar een distributeur opgezocht die ik nog nooit persoonlijk bezocht heb in Japan, terwijl het een van onze oudere distributeurs is. Hij had een grote klant die met ons wilde praten over capital expenditure (capex)-boormachines. Dat hebben we gecombineerd met een bezoek aan mijn distributeur in Jakarta. Daarna zijn we doorgevlogen naar Maleisië om te praten met het ministerie van Water, Land en Resources. We mochten een pitch houden voor de minister zelf over het gebruik van onze technologie op het gebied van grondwater." Jetlag? Lachend: "Enigszins, maar dat is bijna doorlopend hier hoor."

"Ontiegelijk mooie innovaties"

De historie van Royal Eijkelkamp begon toen dorpssmid Eijkelkamp gevraagd werd een boor te maken. Ruim honderd jaar later levert het Giesbeekse bedrijf wereldwijd oplossingen voor bodem- en wateronderzoek. Waarom je bij Royal Eijkelkamp zou moeten komen werken? Simpel volgens Huug: "We zijn een bedrijf dat met ontiegelijk mooie innovaties bezig is als het gaat om duurzaamheid en het verbeteren van de wereld en de leefomstandigheden van de mensen. Dat klinkt misschien 'heel groen', maar het is wel een logische samenloop van omstandigheden. Wij proberen alles smart te benaderen. Mining zal er altijd zijn, maar het is wel slecht voor de aarde als je het op de verkeerde manier toepast. Laten we het dan op zijn minst slim doen waarbij we het meeste en het beste uit de grond halen, maar het ook op een bepaalde manier weer kunnen teruggeven. We proberen echt duurzame en slimme producten op de markt te brengen waarmee je het beste kunt bereiken met de minste lasten voor de aarde."

Smit Eijkelkamp
De smeedhoek, dat is de basis waar we vandaan komen

Mix in het juiste vat

Net als veel andere technologische bedrijven heeft ook Royal Eijkelkamp openstaande vacatures. Variërend van een HR-Manager en commerciële functies tot lassers op de werkvloer. Die lassers - "old school craftsmanship" aldus Huug - zijn onvervangbaar. "We hebben de mooiste innovatieve technologie op het gebied van data en digitalisering, maar de smeedhoek houden we heel bewust in huis. Ten eerste omdat dit vakwerk niet door een machine kan worden overgenomen. Maar ook - hoe je het went of keert - alle delegaties uit de hele wereld staan altijd stil bij die hoek. Dat is de basis waar we vandaan komen. Daar liggen onze roots en die zullen we nooit weghalen." Toch zullen jonge mensen niet gelijk aan een baan als lasser denken als zij een opleiding moeten kiezen. Huug ziet dat anders: "Het is de kunst een balans te vinden tussen oude technieken en nieuwe technologieën. Als je die mix in het juiste vat giet, dan kun je mensen echt wel enthousiast krijgen." Hij legt het verder uit. "Als je bijvoorbeeld kijkt naar het boren zoals het altijd was, dan krijg je inderdaad het clichébeeld van iemand die de hele dag aan hendeltjes loopt te trekken. Maar wij proberen machines nu een algoritme mee te geven. En dan hebben we supervisor nodig die daadwerkelijk meehelpt om die machine zelflerend en slimmer te maken. Dan heb je het ineens over iPad-technologie en werk je op screens. Wat is er nou mooier? Buiten werken: bezig zijn met geologie met behulp van de nieuwste technologie."

"Wat is er nou mooier? Buiten werken: bezig zijn met geologie met behulp van de nieuwste technologie."

Zijn enthousiasme steekt Huug niet onder stoelen of banken en dat is ook precies wat hij zoekt bij mensen die bij het familiebedrijf aan de slag willen. "Gepassioneerd en dedicated. Dat zijn de twee eigenschappen die voor mij heel belangrijk zijn. Heb je beide, dan zeg ik heel eerlijk: dat papiertje van een opleiding zegt me helemaal niks. Ik heb hier mensen gehad die aangaven: 'Het lijkt me een leuke baan, maar ik heb niet de juiste papieren.' Geen probleem. Als jij het hart op de goede plek hebt, dan gaan we het gewoon proberen. Er zitten hier gasten bij joh, die zijn gewoon knettergoed! Terwijl ze er nooit voor gestudeerd hebben. Die heb ik eigenlijk liever dan zo’n 'balletje' die even zijn bla bla komt doen."

"Zonder onze mensen, is ons bedrijf gewoon helemaal niks."

Huug voorziet wel een toekomst die nog veel veranderingen gaat brengen. Ook binnen zijn bedrijf: "We gaan van een producerend bedrijf naar het opleveren van turn key projecten. We zijn bezig met grote projecten in de hele wereld waarbij we met onze producten en knowhow straks feitelijk het eindresultaat verkopen. Dat betekent een andere denkwijze maar ook een andere operationele manier van werken. Daarvoor hebben we ook andere mensen nodig, denk aan projectmanagers. Die mensen zijn we nu al aan het rekruteren. Dat gaat wel leiden tot veranderingen in ons bedrijf. We gaan global onze diensten en services aanbieden terwijl we nu een maakbedrijf zijn. Dat is een omwenteling. Maar die nieuwe koers zal niet ten koste gaan van onze bestaande producten, we gaan ze juist samen kneden en bieden het beste van beide aan."

InnoFactory 

De juiste mensen vinden voor de werkzaamheden van vandaag, maar ook voorsorteren op een veranderende toekomst waarbij medewerkers met andere skills nodig zijn. Waar vind je die en hoe pakt Huug dat aan? "We doen dat op verschillende manieren. We gebruiken voor de werving van nieuwe medewerkers onze social mediakanalen. Simpelweg om de kosten te drukken. Maar we zetten voor bepaalde vacatures ook headhunters in. We zijn flink aan het groeien en willen ook in het buitenland onze markt vergroten. Met het oog op die ambitie hebben we aanvulling nodig van mensen die onze corporate filosofie wereldwijd verder kunnen uitdragen. We zien toch dat die mensen meer in de Randstad zitten, terwijl wij in het oosten gehuisvest zijn. We kunnen ze dus moeilijk vinden. Het zijn vaak lange trajecten en het kost veel geld. Maar goed, het is nodig want wij gaan niet weg uit Giesbeek." Het brengt Huug bij 'zijn' InnoFactory, een initiatief om de innovatieve projecten van Royal Eijkelkamp aan klanten te laten zien door middel van een experience-ruimte. Maar ook om er samen te werken met verschillende partners. “Daar hebben we een groot stuk land voor gekocht waarop we een gebouw gaan neerzetten. Partners kunnen hierin participeren en zo moet er een gezamenlijke InnoFactory gaan ontstaan. Omdat we dit op het hoogste niveau willen uitwerken, denken we dat dit ook arbeidskrachten zal aantrekken."

"Er zitten hier gasten bij joh, die zijn gewoon knettergoed! Geen 'papiertje', maar het hart wel op de goede plek."

Bodemonderzoek

Het tekort aan technisch personeel. Heeft Huug nog een tip voor collega-ondernemers? "Ik denk dat het op twee manieren op te lossen is. Als je niet voldoende anticipeert op ontwikkelingen en trends in de markt, dan zul je nooit van het probleem afkomen. Wij hebben slim ingezet op factoring en outsourcing. We maken heel veel zelf, maar we hebben ook veel sub-assemblies uitbesteed aan bedrijven in de buurt. De lokale economie profiteert op deze manier mee en door het slim op te delen onder verschillende partijen behoud je het IP en bestaansrecht van je product." Tweede oplossing volgens Huug: "Ik houd ervan om mensen intern ‘manus-van-alles’ op te leiden. Zorg ervoor dat iemand ook een andere specialiteit ontwikkelt. Als er dan even wat minder werk is voor een lasser, dan kan hij op dat moment andere dingen in het bedrijf doen."

Familiewaarden

Employer branding of simpeler gezegd: hoe zet jij je bedrijf goed in de markt om zo de juiste vakkrachten te vinden? Het is een vraag die meer mki-ondernemers bezighoudt. Als zij op 26 september tijdens de Week van de mki bij Royal Eijkelkamp op bezoek komen, laat Huug ze graag zien en ervaren hoe hij dit doet. "Het begint met je bedrijfswaarden, in ons geval zijn dat familiewaarden. Die zijn heel belangrijk. We zijn hier een hecht team. We snappen als geen ander: zonder onze mensen, is ons bedrijf gewoon helemaal niks. Als mensen bij ons op bezoek komen, horen we vaak dat het opvalt hoe gepassioneerd iedereen hier is. Dat is me heel veel waard. Bouw een team en dan willen mensen voor je komen werken. Verder denk ik dat je mensen multipurpose moet opleiden. Dat maakt het werk voor iedereen leuker. Of je nou de hele tijd achter een lasbank staat of dat je ook nog andere dingen in het bedrijf kunt doen, dat maakt wel verschil. Meedenken, meedoen, dat maakt het uitdagend voor iemand. Het kan misschien niet altijd, maar kijk waar de mogelijkheden liggen. Je bent een groot deel van je leven aan het werk. Dat doe je om geld te verdienen, want je moet je boterham betalen. Maar die tijd mag ook leuk zijn! Wij hebben gekozen voor een platte hiërarchie. Iedereen telt mee, denkt mee en mag meepraten. Ik durf te stellen dat als je bij ons op bezoek komt en een willekeurige medewerker vraagt hoe het is om bij ons te werken, dat je dit als antwoord krijgt. Be my guest."

Meetstation
Sluiten