arrow btn arrow right arrow left chevron mouse pulser checkmark date calendar

Passieve geluidsdiffractie zorgt voor minder verkeerslawaai

3 april 2019

Verkeerslawaai is het op één na grootste milieuprobleem in Europa. Zowel de gezondheidsraad in Nederland als de Wereldgezondheidsorganisatie stellen vast dat een te hoge geluidsbelasting in de woon- en werkomgeving tot gezondheidsproblemen leidt. FME-lid 4Silence ontwikkelt nieuwe technieken om geluidsoverlast te reduceren.

Tot voor kort waren er twee manieren om verkeerslawaai te lijf te gaan, 4Silence voegt hier een nieuwe innovatieve derde techniek aan toen. In Nederland is het gebruikelijk om op autosnelwegen stil asfalt toe te passen (absorptie), de andere mogelijkheid is het keren van het geluid door middel van een geluidscherm. 4Silence reduceert geluidsoverlast als gevolg van wegen en spoorwegen op een effectieve en kostenefficiënte wijze met behoud van het (uit)zicht, door het toepassen geluidsdiffractie (afbuigen).

Bart Willems, commercieel directeur bij 4Silence
"Iedereen heeft recht op een rustige woonomgeving."

Geluidsdiffractie

Het toepassen van passieve geluidsdiffractie is uniek, het geluid wordt hierbij afgebogen in plaats van gekeerd of geabsorbeerd. Geluidsdiffractie vindt plaats doordat onze producten holtes van verschillende dieptes hebben. Elke frequentie maakt gebruik van zijn eigen holte en wordt vervolgens naar boven afgebogen. Het systeem hoeft dus niet aangesloten te worden op het elektriciteitsnet. Uit metingen blijkt dat het geluid van wegen en spoorwegen onder een hoek van 30 graden wordt afgebogen. Dit principe wordt uitgelegd in onderstaande video.

>

Uniek

4Silence is het eerste en enige bedrijf ter wereld dat gebruik maakt van passieve geluidsdiffractie, een natuurkundig verschijnsel van het afbuigen van golven, om geluidsoverlast van wegen en spoorwegen te lijf te gaan. Uit onderzoeken van gerenommeerde onderzoeksbureaus, zoals TNO, DGMR & M+P, blijkt dat middels geluidsdiffractie goede resultaten worden behaald.

Sluiten