arrow btn arrow right arrow left chevron mouse pulser checkmark date calendar

Reactie FME op Brexit: zorgen om korte transitieperiode

Pers
30 januari 2020

De Brexit is nog steeds een historische fout, maar FME is blij dat de kogel nu door de kerk is. Nu Brexit een feit is kunnen onderhandelingen over de toekomstige handelsrelatie eindelijk van start gaan. Dat is hard nodig, want om een no-deal Brexit te voorkomen moet er voor 1 januari 2021 een nieuw handelsverdrag met de Britten liggen.

Vanuit economisch perspectief is het voor Nederland van primair belang dat de toekomstige handelsrelatie met het Verenigd Koninkrijk zoveel mogelijk op de huidige situatie blijft lijken. "Dat betekent volledig geïntegreerd in de interne markt, met vrij verkeer van goederen, diensten, kapitaal en personen", zegt FME-voorzitter Ineke Dezentjé Hamming. Ook van cruciaal belang is dat regelgeving - en in het bijzonder producteisen - aan beide kanten van het kanaal geharmoniseerd zijn voor een gelijk speelveld. 

Zorgen om korte transitieperiode

FME maakt zich ernstige zorgen dat een no-deal Brexit alsnog op de loer ligt aangezien de transitieperiode met nog maar 11 maanden veel te kort is om een handelsverdrag uit te onderhandelen en te ratificeren. Dergelijke onderhandelingen duren in de regel jaren. Het VK heeft aangekondigd de transitieperiode niet te willen verlengen en bovendien tegelijkertijd ook handelsverdragen met de VS, Japan, Australië en Nieuw Zeeland te willen sluiten. Om te voorkomen dat we het straks met een no-deal of, op zijn best, met minimale handelsafspraken moeten doen, is het belangrijk dat onderhandelingen met de EU absolute prioriteit van het VK krijgen, dat genoeg tijd wordt genomen om tot een breed en diepgaand handelsakkoord te komen en dat het VK de onderhandelingen niet afraffelen.

Impact op de Nederlandse economie

De Nederlandse technologische industrie exporteert zo’n € 15 miljard naar het Verenigd Koninkrijk. Door toekomstige importheffingen en non-tarifaire barrières zal de Nederlandse economie geraakt worden. Met name fabrikanten van transportmiddelen en chemische producten, toeleveranciers van de auto-industrie en machinefabrikanten kunnen flink last krijgen van de Brexit. "De technologische sector is zo goed mogelijk voorbereid op de Brexit, maar er zullen onvermijdelijk ook obstakels zijn die opgelost moeten worden. FME zet samen met haar lidbedrijven en de overheid alle zeilen bij om de gevolgen van de Brexit zo klein mogelijk te houden", zegt FME-voorzitter Ineke Dezentjé.

"FME zet samen met haar lidbedrijven en de overheid alle zeilen bij om de gevolgen van de Brexit zo klein mogelijk te houden."

De Brexit heeft niet alleen gevolgen voor bedrijven, geldstromen en handelsrelaties op allerlei terreinen, maar betekent ook een verlaging van de EU-begroting. FME eist dat dit niet ten koste zal gaan van de plannen van de nieuwe Europese Commissie om de Europese economie versneld te digitaliseren. "Er moet de komende jaren flink geïnvesteerd worden in de digitale economie en het digitaliseren van productieprocessen. Europa kan zich niet veroorloven om dit vanwege teruglopende inkomsten in de ijskast te zetten."

Minister Kaag bij Vecom

Bezoek minister Kaag

Voor Nederlandse bedrijven staat er veel op het spel. Zij hebben baat bij heldere afspraken met de Britten. Minister Kaag (Buitenlandse Handel) bezoekt daarom vrijdagmiddag 31 januari - op uitnodiging van FME-lidbedrijf Vecom in Maassluis. De minister krijgt een rondleiding en gaat in gesprek met Vecom-directeur Peter van Buren en FME-voorzitter Ineke Dezentjé, om te luisteren naar hun kijk op de gevolgen van de Brexit. Ook spreekt de minister de werknemers van Vecom kort toe en licht ze haar ideeën toe over de nieuwe handelsrelatie met het Verenigd Koninkrijk.

Vecom

FME-lid Vecom is een Nederlands familiebedrijf met grote belangen in het Verenigd Koninkrijk. Vecom is gespecialiseerd in het behandelen van metaaloppervlakken, bijvoorbeeld het schoonmaken van industrieel roestvast staal. Dat is belangrijk voor het functioneren van machines en bijvoorbeeld de scheepvaart. Een deel van dat werk gebeurt in het Verenigd Koninkrijk. Zowel personeel als apparatuur moet snel de grens over kunnen. Daarmee is Vecom een goed voorbeeld van het belang dat het Nederlandse bedrijfsleven heeft bij nieuwe handelsafspraken.

Sluiten