arrow btn arrow right arrow left chevron mouse pulser checkmark date calendar

's Werelds grootste 'Opportunity charging' netwerk voor 100 elektrische bussen

2 juni 2017

Heliox heeft van Connexxion (Transdev) de opdracht gekregen voor het leveren van 23 x 450kW Opportunity Chargers en 86 x FAST DC 30kW CCS Chargers om ‘s werelds grootste vloot van elektrische bussen snel te laden. De installatie komt op 4 verschillende locaties rond Schiphol en Amstelveen te staan om zo 100 elektrische VDL bussen te laden in 2018.

De opdracht is een vervolg op de succesvolle start van Europa’s huidige grootste laad infrastructuur project (Heliox) in 2016 dat door Juul van Hout, CEO van Hermes (Connexxion/Transdev) is bestempeld als "de beste implementatie ooit".

De omvang van de opdracht behelst een compleet turnkey project voor het laden van 100 VDL Citea's SLFA elektrische bussen. Het betreft een 13 MW laadinfrastructuur bestaande uit laadstations, netwerkaansluitingen, civieltechnische werkzaamheden, installatie en full lifecycle service.

Grootschalige laadsystemen

Dit betekent dat er grootschalige laadsystemen komen in de twee depots van Schiphol Amsterdam Airport en Amsterdam/Amstelveen. Bovendien installeert Heliox twee opportunity charging hubs voor het laden van bussen aan het einde van de routes. Behalve de ongekende grootte van het project is, met het vermogen van de 450kW opportunity chargers, Heliox de voorloper in de ontwikkeling van hoog vermogen opportunity laders. De volgende generatie van zelfs 600kW laadsystemen wordt verwacht begin 2018. Deze nog krachtigere systemen geven PTO's (Public Transport Operators) een nog kortere laadtijd van 2 tot 4 minuten resulterend in een aanzienlijke afname van de laadtijd en daardoor nog verdere reductie van CO2-uitstoot.

Managing director van Connexxion AML Eric Bavelaar: "Elke elektrische bus zal meer dan 100.000 kilometer per jaar rijden, de AML concessie is een van de drukste busnetwerken in Nederland. In 2021 zullen in bijna driekwart van de vervoersgebieden elektrische bussen rijden. Wat we hier gaan doen is enorm." De snelladers van Heliox spelen een belangrijke rol in de lange-termijnvisie van Connexion voor Amsterdam om een lowemission concessie te realiseren die gebruik maakt van elektrische bustechnologie van wereldklasse en grootschalige inzet van opportunity charging infrastructuur en die bovendien financieel rendabel is.

"Onze nieuwe en krachtigere laders met de unieke combinatie van zowel CCS depot laders als opportunity laders bewijzen in de markt een succesvol concept te zijn."

Connexxion (Transdev) heeft gekozen voor de “Schunk roof-mounted” interface, waarbij een pantograaf vanuit de bus omhoog gaat naar de opportunity laadmast. Dit is een vrij beschikbaar systeem voor alle busmerken en alle producenten van laadsystemen. Belangrijk voor vervoersbedrijven en steden die elektrisch openbaar vervoer op grote schaal willen omarmen. "De markt bevestigt de kracht van onze dienstverlening en bevestigt de rol van Heliox als marktleider," zegt Bob Bouhuijs, Director Automotive van Heliox. "Onze nieuwe en krachtigere laders met de unieke combinatie van zowel CCS depot laders als opportunity laders bewijzen in de markt een succesvol concept te zijn."

Heliox biedt als enige charging provider alle drie de gangbare interfaces (CCS, Roof-mounted & OppCharge) aan. Dit geeft vervoersbedrijven het voordeel dat ze met één contractpartner kunnen samenwerken."

Heliox Opportunity Charge Systemen zijn in meer dan 20 landen geïnstalleerd, waaronder in Duitsland, Luxemburg, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Zweden, Japan, Singapore, Australië, Nieuw-Zeeland, Nederland, België en Turkije.

Vanaf de eerste CCS lader voor bussen in 2011 heeft Heliox zijn snellaadtechnologie in hoog tempo ontwikkeld in samenwerking met de marktleiders onder de Europese busfabrikanten. Heliox participeert in internationale standaardisatie commissies om te kunnen garanderen dat de technologie aan blijft sluiten bij de toekomstige eisen van elektrisch vervoer. Daarnaast zet Heliox zich in voor rendabele investeringen voor vervoersbedrijven zodat de laadinfrastructuur flexibel blijft als de elektrische bus vloten blijven groeien.

Heliox
Sluiten