arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

VDL levert 80 automatisch geleide voertuigen aan haven Singapore

3 april 2019
VDL

VDL Groep versterkt zijn positie in de markt van automatisch geleide voertuigen (AGV’s). VDL Automated Vehicles gaat tot 2023 maar liefst 80 elektrische én autonoom rijdende voertuigen leveren aan havenoperator PSA. Deze voertuigen zullen vanaf 2021 worden ingezet voor de logistiek in de containerterminal van de haven van Singapore.

Samenwerkingsverband

VDL Automated Vehicles is een samenwerkingsverband tussen meerdere VDL-bedrijven waarbij de uitvoering ligt bij VDL Steelweld in Breda. VDL Containersystemen in Hapert, dat onder meer zogeheten spreaders levert voor havens, levert modules toe. In 2015 heeft VDL al twee prototypes AGV’s geleverd aan PSA in Singapore. "Doordat deze twee voertuigen naar volle tevredenheid van onze klant in operatie rijden, is de basis gelegd voor deze schitterende order", stelt manager Karel Smits van VDL Automated Vehicles. "Met deze gunning zetten we onszelf als ontwikkelaar van transportoplossingen voor zelfrijdende voertuigen nog steviger op de kaart."

Directeur Frans van Dommelen, VDL Containersystemen
"Deze order geeft een geweldige uitstraling voor onze rol in havengebieden, ook doordat we met deze elektrische voertuigen de uitstoot van de logistieke bewegingen in de haven terugbrengen."

Marktleider

Het reduceren van uitstoot sluit naadloos aan bij de strategie van VDL Groep. Het industriële familiebedrijf uit Eindhoven is Europees marktleider op het gebied van de elektrificatie van heavy-duty mobiliteit, zoals bussen, e-trucks en AGV’s. VDL heeft, naast elektrificatie en autonoom rijden, ook plannen en stappen gezet op het gebied van connectiviteit en mobility as a service. Met de order voor de 80 AGV’s zetten ze ook een belangrijke stap buiten Europa en werken zo verder aan commerciële internationalisering. 

Uitbreidingsplannen

Havenbedrijf PSA heeft grote uitbreidingsplannen in Singapore. De aankomende terminals in den Tuas-haven zullen een jaarlijkse capaciteit van 65 miljoen containers hebben, waardoor de haven ’s werelds grootste zal zijn tegen de tijd dat die klaar is in 2040. De eerste aanlegplaats zal operationeel zijn in 2021.

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten