arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

Wat Auping aantrekkelijk maakt als werkgever: “Het begint bij de dialoog”

24 mei 2022
Auping

Maakbedrijven lopen tegen twee grote uitdagingen aan: het personeelstekort en een gebrek aan duurzame inzetbaarheid. Om nieuwe medewerkers te vinden en te behouden, raadt FME aan: ga voor STERK werkgeverschap. Veel bedrijven geven al het goede voorbeeld. Jan-Joost Bosman en Martijn Aalders vertellen over de inspirerende aanpak van beddenproducent Auping.

Blijven aanpassen

Koninklijke Auping is een familiebedrijf dat werd opgericht in 1888. “De uitdaging is om jezelf als organisatie door de tijd heen te blijven aanpassen aan maatschappelijke en economische ontwikkelingen,” zegt algemeen directeur Jan-Joost Bosman.

En dat doet Auping. Zo is er veel aandacht voor het werkgeverschap. “We hebben veel lange dienstverbanden in onze organisatie,” zegt HR-directeur Martijn Aalders. “Dat is mooi, maar kan ook een valkuil zijn. Dan is er misschien minder doorstroom, of loop je het risico dat je niet genoeg met elkaar in gesprek blijft. Daar zetten wij actief op in: de dialoog aangaan. Elkaar leren kennen en kijken hoe we het beste in elkaar naar boven kunnen halen. Dat is het vertrekpunt.”

Het goede gesprek

Een belangrijk thema is veiligheid. “Cruciaal om het goede gesprek te kunnen voeren,” zegt Martijn. “Daarom zijn we dit jaar met een leiderschapsprogramma gestart waarin alle leidinggevenden handvatten krijgen om een open en veilig werkklimaat te creëren. Zodat iedere medewerker zich durft uit te spreken en er tegelijk ook ruimte is voor het nemen van risico. De afgelopen jaren zijn we ook van de standaard functioneringsgesprekken afgestapt. We willen weten: wat drijft jou in je werk, wat houdt jou bezig, wat zijn je zorgen?”

Auping

“We zijn ook begonnen met een periodieke werkgelukmeting. Zodat mensen online anoniem kunnen aangeven hoe ze het werk ervaren. Je kunt wel benoemen dat iedereen mag zeggen wat ie wil, maar niet iedereen zal dat daadwerkelijk zo ervaren. Daarom ook deze aanpak.

Ieder jaar komen daar actuele thema’s in voor waar we mensen bij willen betrekken. Zodat we het gesprek beter vorm kunnen geven.”

“We willen een aantrekkelijke werkgever zijn waar je jezelf kunt blijven ontplooien.”

Extra uitdaging

In de gesprekken spelen alle onderwerpen uit het STERK-model een grote rol. “Het zou raar zijn als je als bedrijf niet met deze thema’s bezig bent,” zegt Martijn. “Zeker om aansprekend te zijn voor de jongere generaties. Maar ook als het gaat om duurzame inzetbaarheid. Als je 55 bent, kun je nog steeds bijleren of kijken hoe je je functie anders zou willen invullen.”

Jan-Joost licht de T en de R van STERK werkgeverschap uit. “Talentontwikkeling vinden wij bijzonder belangrijk. We willen een aantrekkelijke werkgever zijn waar je jezelf kunt blijven ontplooien. En waar je de Ruimte krijgt om je functie goed en uitdagend in te vullen. Om zelf besluiten te nemen en iets nieuws te proberen. Dat stimuleren we. Dat noemen we Care to Dare.”

Het is belangrijk voor Auping om dit actief uit te dragen, zegt Jan-Joost. “Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, maar ook omdat wij een extra uitdaging hebben. We zijn gevestigd in Deventer en richten ons deels op hetzelfde talent als bedrijven in het westen van ons land. We moeten dus goed laten zien dat je hier een mooie carrière kunt hebben en waardevol werk kunt doen. En dan heb ik het nog niet eens over het duurzaamheidsaspect.”

Makkelijker werven

“We zijn niet de grootste werkgever in Deventer, maar wel voor wat productie betreft,” zegt Jan-Joost. “We weten mensen goed aan ons te binden. Veel van hen vinden duurzaamheid een belangrijke factor. Wat andere functies betreft, van marketing en sales tot HR, zien we ook dat steeds meer mensen ons benaderen omdat het duurzaamheidsaspect hen aanspreekt.”

“En duurzaamheid zit in alle genen van ons bedrijf”, benadrukt hij. “Sinds het begin maken wij producten waar je jaren mee vooruit kunt en die uit eerlijke, duurzame materialen bestaan. Daar maken we ons sterk voor. Onze missie is ‘Auping rust de wereld uit’. We willen mensen écht goed laten uitrusten, maar ook de planeet zo min mogelijk belasten. Dat spreekt veel mensen aan die bij ons solliciteren.”

“Weten waar je voor staat is cruciaal in dit traject.”

“In de tijd dat ik net bij Auping begon, was het moeilijker om mensen te werven dan nu,” zegt Martijn. “De afgelopen vijf jaar zijn we als bedrijf een stuk zichtbaarder geworden. En intussen zijn we sterker geworden als werkgever. Natuurlijk hebben we nog steeds stappen te maken, het is een geleidelijk proces. Het begint bij het leiderschap en de continue dialoog.”

Je eigen rol

Wat is een aanrader voor bedrijven die met STERK werkgeverschap aan de slag gaan? “Begin bij het begin,” zegt Jan-Joost. “Toen wij hieraan begonnen, was één van de eerste vragen die wij onszelf stelden: wie zijn wij als bedrijf en als werkgever? Dat hebben we opnieuw opgeschreven. Van daaruit zijn we ons commerciële beleid, HR-beleid, productontwikkelingsbeleid enzovoort opnieuw gaan aanpakken. Wie je bent, wie je wil zijn en waarom: dat bepaalt je volgende stappen.”

Martijn sluit zich daarbij aan. “Als aanvulling: wie ben je zelf en waar sta je voor in dit traject? Dat is cruciaal. Je kunt je laten inspireren door de buitenwereld, maar als je het als werkgever niet volledig omarmt, komt het niet over. Dan zullen je inspanningen voor STERK werkgeverschap ook niet landen in de organisatie.”

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten