Signify: innovatie die Nederland vooruithelpt

12 december 2025
hellen vd plas

Signify is al 135 jaar een pionier in verlichting. Het bedrijf begon in Eindhoven en groeide uit tot een wereldleider in lichttechnologie. Voor Hellen van der Plas, CEO-NL, is innovatie een mindset: “Nieuwsgierig blijven en je telkens afvragen: kan dit slimmer, duurzamer, menselijker?”

Deze mindset zie je terug in de vele oplossingen die Signify ontwikkelt. Met meer dan 20.000 patenten blijft het bedrijf zoeken naar manieren om licht slimmer, efficiënter en waardevoller te maken. Denk aan verlichting die rekening houdt met het menselijke dag- en nachtritme om productiviteit te verhogen of slimme sensoren die het energieverbruik drastisch verlagen.

Het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid staat daarbij voor Signify centraal: het bedrijf investeert in circulaire technologie, zoals 3D-geprinte armaturen die op aanvraag worden geproduceerd en volledig herbruikbaar zijn. Via de Signify Foundation krijgen bovendien miljoenen mensen toegang tot verlichting, op plaatsen waar elektriciteit niet beschikbaar is. 

Licht als digitale kracht: van slimme stad tot veilige communicatie

De innovaties van Signify gaan echter ook verder dan verlichting.

Met geavanceerde oplossingen zoals Interact wordt een simpele lantaarnpaal een slimme datahub. Dat stelt gemeenten in staat om hun stad slimmer te maken: ze kunnen het energieverbruik beter beheren, het verkeer monitoren, de veiligheid vergroten en zelfs openbare wifi aanbieden.

Hellen: “Dit is geen toekomstmuziek, maar technologie die vandaag al werkt en waar gemeenten direct mee kunnen beginnen.”

Een ander voorbeeld is LiFi, waarmee datacommunicatie via licht mogelijk wordt. Deze technologie wordt al toegepast en binnen de Wireless Optical Alliance verder ontwikkeld, in samenwerking met o.a. Defensie, TNO, SMART Photonics en Brainport. Het maakt extreem veilige communicatie mogelijk die afluister- en verstoringsbestendig is. Super relevant in de huidige geo-politieke situatie.

Tot slot noemt Hellen de GrowWise-technologie, waarbij LED-verlichting nauwkeurig worden afgestemd op wat planten nodig hebben om optimaal te groeien. Hierdoor ontstaat een duurzame vorm van voedselproductie: lokaal, efficiënt, zonder pesticiden en met minder waterverbruik.

“Dit soort innovatie laat zien dat het wél kan”, zegt Hellen.

Samen sterker in technologische vooruitgang

Bij al deze ontwikkelingen geldt dat samenwerking met overheden, kennisinstellingen en andere hightechbedrijven cruciaal is.

Op dat vlak biedt FME belangrijke meerwaarde: bedrijven hebben een netwerk nodig dat verbindt, vooruitbrengt en verdedigt waar dat nodig is. FME brengt bedrijven, overheid en kennisinstellingen samen om knelpunten op te lossen en kansen te benutten, zodat iedere ondernemer een sterkere positie krijgt.

Hellen is duidelijk: “Bedrijven, overheid en kennisinstellingen moeten elkaar vinden om sneller te testen, slimmer samen te werken en innovaties in de praktijk te brengen zodat Nederland een voorbeeld kan worden van hoe technologie maatschappelijke vooruitgang versnelt. Innovatie is geen luxe. Het is dé sleutel tot economische groei.”

Nederland moet nu durven kiezen

Deze gezamenlijke aanpak sluit ook aan bij het recente Wennink-rapport. Hellen was hier als lid van de klankbordgroep bij betrokken en Signify werkte ook nauw samen met FME om Peter Wennink van input te voorzien. Het rapport laat zien dat Nederland structureel moet investeren in innovatie en daarvoor de juiste randvoorwaarden moet creëren. Voor Signify springen drie prioriteiten eruit: 

  • Los netcongestie op door vol in te zetten op energie-efficiëntie: 
    Een van de grootste directe uitdagingen is de overbelasting van het elektriciteitsnet. Dit belemmert investeringen en de uitrol van innovaties in de hele economie. Om netcongestie op te lossen onderschatten we vaak de kracht van energiebesparing, bijvoorbeeld via onze zeer energiezuinige LED- en connected verlichtingssystemen Helaas blijft de uitrol achter, ook door en bij de overheid, waardoor deze potentie niet volledig wordt benut.
  • Investeer als launching customer in innovatie:
    Strategisch aanbesteden is een krachtige manier om innovatie te stimuleren. De overheid koopt jaarlijks voor miljarden in. Door innovatie, circulariteit en duurzaamheid daarbij centraal te zetten, treedt de overheid op als “launching customer”. Er ontstaat vraag naar nieuwe producten van waaruit later kan worden opgeschaald. Maar in de praktijk botst vooruitgang met klassieke aanbestedingsregels waar vooral naar de laagste prijs wordt gekeken. Hierdoor krijgen nieuwe technologieën te weinig kans. Hellen pleit daarom voor meer ruimte voor experimenten en proefprojecten in de publieke ruimte. “Zonder pilots geen opschaling,” zegt ze.
  • Durf te kiezen en kijk voorbij één regeerperiode:
    Innovatie heeft consistentie nodig. Bedrijven durven pas te investeren als beleid voorspelbaar is. Een investeringskabinet dat de aanbevelingen van Wennink oppakt, geeft bedrijven zoals Signify de zekerheid die nodig is om te blijven investeren in innovatie en opschaling.

Uiteindelijk gaat het om wat mogelijk is wanneer technologie, visie en samenwerking samenkomen: oplossingen die Nederland vooruit helpen.

Sluiten