Business Controller

Team

Ben je op zoek naar een afwisselende baan en wil jij je maximaal blijven ontwikkelen in de wereld van Finance & Control? Ben je communicatief sterk, kritisch en oplossingsgericht? Dan is deze baan als Business Controller een uitgelezen kans! Een baan waarin je contact hebt met verschillende interne en externe belanghebbenden en daarnaast bijdraagt aan het optimaliseren van financiële processen.

Bij FME zijn we ambitieus en ondernemend! Nederland is een van de meest innovatieve landen in de wereld. Dat is in belangrijke mate de verdienste van de technologische industrie. FME zet zich in voor deze ondernemers en daar zijn we trots op. Wij willen mét en vóór onze leden het verschil maken op het gebied van innovaties, verduurzaming en veranderingen op de arbeidsmarkt. 

Met een team van 170 gepassioneerde professionals, willen wij iedereen laten ervaren dat technologie de wereld beter maakt. Onze kracht zit in onze passie en gedrevenheid. We verbinden, vernieuwen en ondernemen. 

De afdeling Finance & Control van FME bestaat uit 14 personen. Samen dragen zij zorg voor de financiële verantwoording van FME en de aangesloten branches. Het team bestaat uit financial, business- en project-controllers als ook uit diverse administrateurs. Wegens het vertrek van één van de controllers zijn wij op zoek naar een Business Controller (Focusgebied Marktontwikkeling & Innovatie en projectportfoliomanagement)

Wat ga jij doen?

In deze functie ben je samen met het team van administrateurs en controllers verantwoordelijk voor de dagelijkse werkzaamheden van de financiële (project)administratie en van FME. Je ondersteunt verschillende afdelingen van FME met financieel advies op het gebied van begrotingen, financieel beheer en managementinformatie. Daarnaast ben jij de eindverantwoordelijke van de implementatie en optimalisering van stuurinformatie op het gebied van de 7 marktsegmenten en 2 focusgebieden die tot de afdeling Marktontwikkeling & Innovatie behoren evenals het te ontwikkelen gebied van projectportfoliomanagement. Samen met de Business Controller die verantwoordelijk is voor de overige businessonderdelen van FME zorg je voor betrouwbare en juiste stuurinformatie.

Taken en verantwoordelijkheden

  • Als Business Partner help je het management en directie met vooruitkijken en besluitvorming;
  • Je begrijpt de processen van FME en haar diensten goed en legt verbanden daartussen, je komt met voorstellen om processen te verbeteren. En samen met andere ondersteunende afdelingen zorg je ervoor dat de gewenste verbeterslagen gerealiseerd worden;
  • Samen met de senior financial controller, de financiële administratie en het management zorg je dat de financiële processen efficiënt lopen en leiden tot relevante P&C producten;
  • Je fungeert als sparringpartner voor de interne stakeholders voor (financiële) KPI’s en relevante stuurinformatie;
  • Jouw focus ligt op FME’s business Marktontwikkeling & Innovatie en projectportfoliomanagement
  • Je bouwt en optimaliseert de rapportages in de marktsegmenten en focusgebieden;
  • Ondersteunt de projectportfoliomanager bij het opzetten van diens afdeling;
  • Je draagt zorg voor een goede visuele weergave waarbij de cijfers het verhaal vertellen waardoor de interne stakeholders (ook als ze niet financieel onderlegd zijn) hun proces kunnen sturen.

Wat bieden wij je?

Een organisatie en team die groot genoeg zijn om het verschil te kunnen maken en klein genoeg om iedereen te kennen en te ervaren dat wat jij doet ook echt bijdraagt aan het succes van FME. De medewerkers bij FME voelen zich thuis en voelen zich continu uitgedaagd hun talent te benutten en in te zetten. Dit is duidelijk voelbaar binnen onze organisatie, wat maakt dat FME een fijne en uitdagende plek is om te werken.

Daarnaast mag je van ons verwachten 

  • Voor deze functie ligt het salaris bij een fulltime dienstverband in de bandbreedte van € 4.445,- tot € 7.407,- bruto per maand (salarisniveau 2025). Wij hanteren een eerlijk en transparant beloningsbeleid, waarbij we nieuwe collega’s inschalen op basis van hun achtergrond, expertise en ervaring. Dit doen we in samenhang met het bestaande loongebouw, zodat de interne verhoudingen in balans blijven.
  • 27 vakantiedagen en 13 ADV-dagen op fulltime basis;
  • Een laptop en mobiele telefoon van FME;
  • Thuiswerkbudget voor de inrichting van de werkplek van max. € 750,- voor 5 jaar;
  • Thuiswerkvergoeding van € 2,40,- per dag;
  • Een keuzebudget van € 300,- in 2025 na rato dienstverband, voor bestemde doelen gericht op vitaliteit en Smart Working
  • Tot slot heeft FME ontwikkeling en welzijn hoog in het vaandel staan. Medewerkers binnen FME worden gestimuleerd om aan zijn of haar ontwikkeling en welzijn te werken. Hiervoor stelt FME, naast persoonlijke (studie)aanvragen, het online platform Open Up (snel toegang tot 1:1 sessies met psychologen en groepssessies) beschikbaar.

Wie ben jij?

Je hebt een sterk ontwikkeld cijfermatig inzicht, bent analytisch, gestructureerd en nauwkeurig. Je bent nieuwsgierig naar processen, data en verbanden tussen data. Je bent enthousiast om verbeterslagen aan te brengen. Je bent doortastend in het interpreteren van data. Je combineert gegevens uit verschillende bronnen en vertaalt dit naar waardevolle informatie. Je hebt een talent om vanuit de (complexe) data verbanden te leggen. 

Jij hebt bij voorkeur gewerkt in een organisatie waar ook sprake is van financiële verantwoording van (subsidie)projecten en hebt ervaring bij een organisatie met urenregistratie. Jij weet feilloos hoe projecten door de W&V en de balans lopen en hebt ervaring met Onderhanden Werk standen van projecten. Deze rol speelt zich af op de scheidslijn van Business Control en Project Control, enige Project Control ervaring is een pré.

Je vindt het leuk om collega’s te begeleiden. Je weet op een tactische manier je omgeving in beweging te krijgen zodat jij kunt beschikken over de informatie die jij nodig hebt. Jezelf blijven uitdagen en ontwikkelen is voor jou vanzelfsprekend. Je bent betrokken bij je werk en hebt ruimte voor wat humor en gezelligheid.

Functie-eisen

  • Een afgeronde hbo-opleiding SPD, BE of AC of HOFAM Qualified Controller of RegisterController;
  • Minimaal 5 jaar relevante werkervaring;
  • Uitstekende communicatieve en schriftelijke vaardigheden in het Nederlands;
  • Verbindende vaardigheden tussen processen en stakeholders;
  • Standvastig als het gaat om het bewaken van de compliance;
  • Zeer goede kennis van en ervaring met MS Office Excel, powerBI en andere (data)rapportage tools;
  • Ervaring met AFAS software is een pré;
  • 36-40 uur beschikbaar.

Informatie over deze vacature

Joyce Keizer, Corporate Recruiter, joyce.keizer@fme.nl

Belangstelling?

Stuur je sollicitatie met motivatie voor 5 januari 2026 via onderstaande link.

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. 

Solliciteer hier