Auping brengt met slimme bedbodems ‘Sleep as a Service’ dichterbij
Twee jaar geleden vond de release plaats van Auping Connect, waarvoor beddenfabrikant Auping zelf de engineering deed. Slimme technologie werd aan bedbodems toegevoegd om de nachtrust te verbeteren. Samen met partner Inspiro gaat Auping nu weer een stap verder in hun missie de wereld uit rusten, door de eigen expertise op het gebied van embedded systems, cloud connectiviteit en mobile apps te verwerken in de nieuwe generatie Smart Bases, die aankomend jaar op de markt komt.
Om slaap te kunnen verbeteren, moet je het inzichtelijk maken. Bij de Smart Base 1.0 – Aupings eerste slimme bedbodem – werd je mobiele telefoon ingezet als sensor. Met behulp van een app en een hardware-kastje dat is aangesloten op de motoren onder het bed, werd bijvoorbeeld gemeten of iemand snurkt en kan met een telefoon of tablet het bed bediend worden. Dit kastje is ook te koppelen met het internet en daarmee met andere slimme apparaten in huis. Mensen met bijvoorbeeld reuma, die moeite hebben om knopjes in te drukken, zijn geholpen als ze het systeem met hun stem kunnen bedienen.
Slimme technologie toepassen
Slimme toepassingen behoren niet tot de corebusiness van de beddenfabrikant, dus kiest Auping voor kleine ontwikkelstapjes en daarop doorleren. De Smart Base 1.0 was een eerste stap naar het verbeteren van slaap met slimme technologie. De afgelopen twee jaar heeft Auping geleerd wat beter kan en welke functionaliteiten toegevoegd konden worden. Daarmee is de samenwerking met Inspiro tot stand gekomen voor de Smart Base 2.0. De grootste verbetering zit in de software aan de achterkant. Daarnaast is de hardware geoptimaliseerd, bijvoorbeeld door de afstandsbediening te voorzien van memory-functies.
Verbeterde connectiviteit
Auping doet al jaren slaaponderzoeken, met name naar factoren die er een negatieve invloed op hebben: stress, temperatuur, licht, geluid. Zo ontwikkelde het bedrijf in samenwerking met de start-up Somnox ’s werelds eerste slaaprobot, waarvan er inmiddels zo’n 5.000 zijn verkocht. De robot meet de ademhaling van zijn bedgenoot, past de eigen ademhaling daarop aan en gaat vervolgens steeds langzamer ademen. Hierdoor past de slaper op zijn beurt zijn ritme aan, daalt het stressniveau en valt hij in slaap. De Smart Base 1.0 had al een anti-snurkfunctie waarbij de snurker met behulp van de app een vriendelijk zetje kreeg om zo diens partner een slapeloze nacht te besparen. De Smart Base 2.0 moet het nog makkelijker maken om sensoren aan dergelijke systemen te koppelen en hiermee te communiceren. Deze verbeterde connectiviteit is te danken aan toepassing van cloudtechnologie. De klant kan op een veilige manier slaapdata opslaan en slaappatronen monitoren en koppelen aan acties van het bed.
Juiste keuzes
Inspiro is nu ruim een jaar betrokken bij de ontwikkeling van de Smart Base. De domeinkennis van Auping is gekoppeld aan hun kennis van embedded intelligentie en cloudtechniek. In gezamenlijke sessies hebben is onderzocht wat de klant wil en wat er kan vanuit de techniek. Inspiro was twee jaar geleden winnaar van de DISCA-award Best Knowledge Supplier, en helpt klanten bij het toepassen van elektronica, software en Internet of Things (IoT) voor hun producten. Zo hebben zij Auping geadviseerd bij het maken van de juiste keuzes op systeemniveau en het integreren van de Connect-module in de hardware. De hardware is als de motor van het bed, waarvoor Inspiro de specificaties en software heeft geschreven. Dat heeft geleid tot extra functies, zoals een verbeterde snurkdetectie, en een compleet nieuwe iOS-app. De Android-app staat momenteel op release.
Slaapabonnement
Auping wil in 2030 volledig circulair zijn en klanten een ‘optimale slaapbeleving’ bieden. Daarbij denken ze aan het aanbieden van een servicemodel waarbij klanten bijvoorbeeld per maand betalen en waarbij een oplossing wordt geboden als ze niet meer goed slapen. De ontwikkeling voor de start-up Bedzzzy, waarbij klanten een slaapabonnement kunnen afsluiten, is al een eerste stap richting Sleep as a Service. Een heel mooi model, waarbij je continu adequaat op de gebruikers kan reageren en anticiperen. Dat aangevuld met slimme producten en een soepele online beleving moet ervoor zorgen dat ze gebruikers in de nabije toekomst een perfecte nachtrust kunnen garanderen.
Het originele artikel kun je lezen op LinkMagazine