Lareka introduceert een uniek totaalconcept voor gepersonaliseerde chocola

Gepersonaliseerde producten doen het goed. Zeer goed zelfs. Zeker de gepersonaliseerde chocolade ligt uitstekend in de markt. Consumenten kunnen er maar geen genoeg van krijgen. Vanaf nu wordt het helemaal groots. Lareka heeft de gepersonaliseerde chocola opnieuw uitgevonden: één chocolade puzzel van 6 stukjes of 6 dezelfde chocolaatjes met een afbeelding van een unieke herinnering of voor een feestje.

Klaar in 3 minuten, batches vanaf 6 tabletten

Chocolade personaliseren gaat voortaan in een handomdraai. De consument maakt van een afbeelding à la minute een order. Als je wilt is die bestelling in 3 minuten gerealiseerd: een setje van 6 tabletten, klaar terwijl je wacht. Op deze manier creëer je pareltjes voor cadeautjes, souvenirs, attenties en premiums. Het zijn alle unieke producten met een personal touch. Iets dat niemand anders heeft, alleen jouw klant. Tot nu toe kon je als fabrikant alleen maar offline gepersonaliseerde tabletten maken. Of in een seriegrootte van 10.000 stuks. Vanaf nu kan het met het een minimale oplage van 6 tabletten (1 puzzel).

Totaalconcept op 25m2

Lareka 25m2.pngOns totaalconcept voor gepersonaliseerde chocola verlegt grenzen in doorlooptijden, batches en verdiensten. Het concept is veelomvattend: van ontwerp van de labels tot en met het verpakte product. Op 25 m2 heb je een designbureau, drukkerij en verpakkingsmachine in één. Batchsize en doorlooptijd zijn nagenoeg zero. Lean in zijn mooiste vorm. Hoe dat kan?

Zo werkt het

Lareka computer_0.pngHet begint met een web-based applicatie waar de consument zijn afbeelding kan uploaden en de order kan invoeren. Een tweede webbased applicatie vertaalt de afbeelding naar een ontwerp voor de chocoladewikkels. Na betaling worden de labels gemaakt op een professionele printer en cutter. Het verpakken gebeurt op een BTB25 van Lareka.


Lareka levert de complete equipment van chocolade vormen, computers, printer, cutter en verpakkingsmachine. Het gebruik van de software gaat op een jaarlijkse licentiebasis, hierdoor waardoor de investering op een aantrekkelijk niveau blijft.

Inspelen op de trend: ambachtelijk en persoonlijk

Henk Somers, directeur Lareka: "Waar we ook zijn in de wereld, we hebben onze ogen open en kijken naar trends. Ongeacht welke productcategorie je bekijkt, er zijn trends naar ambachtelijk, kwaliteit, eerlijk (sociaal milieu) en persoonlijk. Dit geldt voor alles maar zeker voor voedsel." De chocoladeverpakkingsmachines zijn vanaf de jaren '50 vorige eeuw ontwikkeld voor grote industriële bedrijven hoge snelheid, een formaat product.  Er was niets voor de semi-ambachtelijke chocolatier. "Wij kregen steeds meer aanvragen uit deze hoek en hebben daarop de verpakkingsmachine BTB25 ontwikkelt, met formaatwissel in 15 minuten door een operator versus 8 uur door een monteur op een industriële machine."

Geboren uit een wild idee

"Ons personalized chocolate concept (PCC) is geboren uit een wild idee na wat biertjes in een hotel tijdens een beurs. Met een a4tje en wat sampletjes onder de arm gingen we naar een klant en was het idee direct verkocht. Ons motto is: een product is alleen onderscheidend genoeg indien je een aanbetaling ontvangt op basis van een paar a4tjes en wat uitleg. In het geval van het PCC-project bestond er bij niemand twijfel. De eerste machine gaat naar een chocolade museum in Porto."

Kwaliteit van een expert in verpakkingsmachines

Deze configuratie is ontwikkeld door Lareka, expert in verpakkingsmachines voor chocola en trendsetter in vindingrijke oplossingen. Je kunt rekenen op een doordachte totaaloplossing. Innovatie zit in ons DNA. Sterker nog: wij zijn Innovatie. Schaf het concept aan en lift mee op onze creativiteit, er zitten nog veel ideeën in het vat voor de komende jaren.