Creatieve technieklessen inspireren toekomstige leerkrachten
Hoe maak je techniek en technologie interessant en toegankelijk voor jonge kinderen? Die vraag stond centraal bij twee pilots met pabo-opleidingen, uitgevoerd door FME in samenwerking met UpgradeNL, FutureNL en Techniekmaker Ben Snoeijs. Ruim 60 pabo-studenten van de pabo Den Haag en de Thomas More pabo Rotterdam ontdekten hoe zij op een laagdrempelige en inspirerende manier techniek in hun lessen kunnen integreren. Het doel van deze aanpak? Toekomstige leerkrachten het vertrouwen en de tools geven om technologie een plek te geven in het basisonderwijs zodat zij leerlingen beter kunnen voorbereiden op de toekomst.
Tijdens de pilots gingen de studenten zelf aan de slag met het ontwerpen en geven van technieklessen. Een week lang stond techniek en technologie centraal op een basisschool in Den Haag en verzorgden de studenten leuke technieklessen en doe-opdrachten van groep 1 tot en met groep 8. Ook bracht een groep studenten een bezoek aan FME-lidbedrijf Kalmar in de Rotterdamse haven waar ze kennis maakten met de technologie achter cargo handling. Op basis van hun ervaringen ontwikkelden ze een nieuwe les als aanvulling op de bestaande Make Tech Yours Digi-doeners om hun vertrouwd te maken met technieklessen op de basisschool en hun techniekdidactiek te verbeteren. De eerste ervaringen zijn positief en is aanleiding om op meer pabo's pilots te organiseren rondom techniek in de klas.
Waarom is dit relevant?
Techniekdidactiek in de pabo draait om het leren lesgeven in techniek aan jonge kinderen. Het omvat het begrijpen van techniek als vakgebied, het ontwikkelen van didactische vaardigheden om techniekonderwijs vorm te geven, en het integreren van techniek in het curriculum. Voor onze sector draagt inspirerend techniekonderwijs zeker bij aan toekomstige loopbaankeuzes en instroom.
Wat leert een toekomstige leerkracht dan zoal over techniek?
- Vakinhoudelijke kennis: De studenten leren over de basisprincipes van techniek en hoe deze zich verhouden tot de belevingswereld van kinderen.
- Didactische vaardigheden: Er wordt aandacht besteed aan het ontwerpen en uitvoeren van lessen, het kiezen van geschikte werkvormen, het begeleiden van leerprocessen en het differentiëren van instructie.
- Leren door doen: Techniekonderwijs in de pabo benadrukt vaak praktisch leren, waarbij leerlingen actief bezig zijn met ontwerpen, bouwen en onderzoeken.
- Integratie: Het vakgebied techniek wordt ook gekoppeld aan andere vakgebieden zoals rekenen, taal en natuuronderwijs, waardoor een rijke leeromgeving ontstaat.
- Ontwikkeling van een positieve houding: Het is belangrijk dat toekomstige leerkrachten meer zelfvertrouwen krijgen voor het geven van technieklessen en ook enthousiast worden voor techniek op de basisschool en dit ook kunnen overbrengen op hun leerlingen.
Voorbeelden van technische didactische werkvormen die werden ingezet bij de pilot:
- Onderzoeken: Leerlingen onderzoeken materialen, processen en systemen.
- Ontwerpen en maken: Leerlingen ontwerpen en bouwen modellen, constructies of systemen.
- Probleem oplossen: Leerlingen leren problemen te analyseren en creatieve oplossingen te bedenken.
- Presenteren: Leerlingen presenteren hun werk en delen hun kennis met anderen.
Belang van techniekdidactiek
Techniekdidactiek is essentieel voor de professionalisering van toekomstige leerkrachten, omdat het hen in staat stelt om kinderen op een leuke en effectieve manier kennis te laten maken met de wereld van techniek. Dit draagt bij aan hun ontwikkeling tot veelzijdige en competente leerkrachten die klaar zijn om de uitdagingen van het hedendaagse onderwijs aan te gaan.
We willen hier dit jaar een vervolg aan geven door extra pilots te starten. De uitkomsten daarvan delen we met het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Techkwadraat, met als doel om na de pilotfase verdere opschaling mogelijk te maken.
Over UpgradenNL.nl
UpgradeNL is een meerjarig programma om heel Nederland (meer) techwijs te maken. UpgradeNL is een initiatief van FME.