arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

Een jaar lang techniek in de klas

10 Make Tech Yours Digi-doener lessen met FME-lidbedrijven

Lessen voor jonge ontdekkers in de wereld van tech

De Make Tech Yours Digi-doener lessen zijn bedoeld om tieners te enthousiasmeren voor technologie waarbij mogelijk een vonk ontstaat om in de toekomst te gaan werken in tech. Voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs bieden we aparte programma’s. Naast de lessen op school kunnen de leerlingen ook thuis aan de slag met do-it-yourself opdrachten.

FME-lidbedrijven spannen zich elke dag in om jongeren op te leiden in stages en leerbanen en om scholen te ondersteunen bij techniekonderwijs. Met tien van deze bedrijven ontwikkelen we de Make Tech Yours Digi-doener lessen waarmee we tieners een inkijkje geven in de wereld van tech. 

Ga naar de lessen; en deel ze met scholen en docenten

In samenwerking met FME-lidbedrijven gaan we dit schooljaar zoveel mogelijk leerlingen van 10 tot 14 jaar enthousiast maken voor een toekomst in technologie. Dat doen wij met tien Make Tech Yours Digi-doener lessen voor groep 7 en 8 op de basisschool en klas 1 en 2 in het voortgezet onderwijs.

Tijdens de lessen krijgen leerlingen een toffe introductie in de wereld van technologie en leren ze de kneepjes van het tech-vak. De Make Tech Yours Digi-doener lessen worden ontwikkeld in samenwerking met onze lidbedrijven en met leerlingen zelf. Op deze manier sluiten de lessen aan bij de interesses en belevingswereld van tieners en bij de dagelijkse praktijk van onze bedrijven. In de lessen maken de leerlingen kennis met échte professionals die hun kennis delen en vertellen wat werken in de tech betekent.

Les 10: Evenwicht, zwaartepunt en contragewicht

In deze les gaan de leerlingen aan de slag met de onderwerpen evenwicht, zwaartepunt en contragewicht. Ze onderzoeken, ontwerpen en bouwen hun eigen hijskraan. En ze verplaatsen daarmee een zwaar voorwerp. Zonder dat ze het weten, krijgen de leerlingen zo een inkijkje in de wereld van de natuurkunde. Dankzij natuurkundige regels kun je voorspellen wat er gaat gebeuren en zorgen dat een kraan niet omvalt. Deze les kwam tot stand ini co-creatie met groep 6/7 van basisschool Stella Nova in Gennep en in samenwerking met Hyster Yale & experts.

Lees meer over Hyster Yale
Robot Energie

Les 9: Een fiets is een fiets... Of toch niet?

In co-creatie met Groep 6/7 van Basisschool De Wensvogel in Dieren, en in samenwerking met Gazelle en experts maakten we deze TijMake Tech Yours Digi-Doener les. Een fiets is een fiets. Niet zo heel speciaal, toch? Toch wel! Fietsen worden steeds beter, slimmer, onderhoudsvriendelijker, sterker en... elektrisch. Kortom: fietsen zitten boordevol nieuwe uitvindingen en techniek. Daar weten ze alles van bij de fietsenfabriek van Gazelle. In deze fabriek worden 300.000 fietsen per jaar gemaakt!

Lees hoe Gazelle de fiets laat concurreren met de auto
Gazelle fiets

Les 8: Planten kweken als wetenschapper

Nederland is goed in akkerbouw. Dat zie je als je over de snelweg tussen de akkerlanden rijdt. Maar we zijn ook goed in glastuinbouw: groenten, fruit en planten kweken in een kas. Het voordeel van een kas is dat je alle omstandigheden heel precies kunt bepalen. Krijgen de planten genoeg licht, lucht, water en voedingsstoffen? In een kas wordt planten kweken bijna een wetenschap. In deze les denken leerlingen na over nieuwe, slimme oplossingen om alle mensen op aarde van voedsel te voorzien. Tijdens deze les gaan kinderen zelf aan de slag in de klas met een heus wetenschappelijk planten experiment. Priva is expert in het klimaatbeheersing in kassen, en werkte mee aan deze les.

Lees meer over Priva en klimaatbeheersing
priva indoor horti kas

Les 7: Chips zijn overal

Als er één uitvinding is die ons leven heeft veranderd, dan is het…. de microchip! Microchips zitten echt óveral in. In je computer, de broodrooster en tegenwoordig zelfs in je kat of hond (als die ‘gechipt’ is). Tijdens deze les ontdekken de leerlingen alles over de waanzinnige wereld van de microchip. Zo’n chip is kleiner dan een speldenknop en wordt gemaakt met een machine die waarschijnlijk uit Nederland komt. Want Nederland is kampioen chipmachines maken en wij maakten deze les samen met ASML.

Lees meer over chipmachinebouwer ASML
ASML Pand

Les 6: Sensoren zijn overal...

In deze les ontdekken leerlingen alles over sensoren. Sensoren kom je overal tegen, ook al zie je ze soms niet. Denk maar aan de schuifdeur van de supermarkt, die open gaat als jij eraan komt lopen. Aan de piepjes die je hoort als je met de auto bijna ergens tegenaan rijdt. En aan de gezichtsherkenning van je smartphone. Honderden, nee, duizenden sensoren zorgen er elke dag voor dat jouw leven makkelijker, veiliger en leuker wordt. Via de sensoren waarover elke leerling zélf beschikt (zintuigen) duiken we in de wereld van technologische innovatie. Welke sensoren komen de leerlingen tegen in hun dagelijks leven? Zou je de klas kunnen verbeteren met behulp van sensoren? Ook komen sensoren voor in medische apparaten. En natuurlijk is er ook aandacht voor de ethische vraag: hoe zit het met je privacy, als sensoren voortdurend alles in de gaten houden...

Lees ook hoe Siemens medische apparatuur levert
Siemens 3D scan apparatuur

Les 5: Ontwerp je eigen hulprobot

Tijdens deze les maken de leerlingen kennis met hulprobot Sara. Ze leren dat hulprobots functioneel worden ingezet en wat het betekent als robots ook emoties van mensen kunnen herkennen. Ze bedenken drie wetten van robotica en vergelijken deze met de wetten die in 1950 werden opgeschreven door Asimov. Op basis van hun eigen opgestelde wetten, ontwerpen ze hun ideale hulprobot.

Lees hoe zorgrobot SARA aandacht heeft voor de client
SARA MTY

Les 4: Alles is licht

Tijdens deze les ontdekken de leerlingen het belang van licht en komen ze erachter wat er allemaal mee mogelijk is. Zo ervaren ze de diverse toepassingen ervan. Ook maken ze in groepjes hun eigen ‘museum van licht’. Tijdens de rondleiding door het museum vertelt elk groepje wat het heeft gemaakt en hoe het werkt.

Lees hoe signify Nederlandse gemeentes verduurzaamt
Signify Licht

Les 3: Slim Schakelen

Tijdens deze les  ontdekken de leerlingen de wereld van elektronische besturingssystemen. Bijna alles wat we om ons heen zien aan elektrische apparaten moet worden bestuurd. Dat gebeurt met regelelektronica, verpakt in schakelkasten. De leerlingen denken na over hoe een wereld zonder elektronische besturing eruit zou zien. En welke apparaten in de school worden eigenlijk allemaal elektronisch aangestuurd? Daarnaast staat het productieproces centraal. Dingen maken, dat wil je graag zo efficiënt mogelijk doen. Bedrijven bedenken oplossingen om sneller, slimmer en goedkoper te produceren. De leerlingen gaan zelf processen verbeteren. Ze leren hierbij onder meer over taakspecialisatie, slimme logistieke oplossingen en effectieve samenwerking. Deze les is gemaakt In co-creatie met klas VK1c van Dongemond College en in samenwerking met experts van Vekon. 

Lees hoe Vekon bijdraagt aan de energietransitie
Vekon werken in techniek 2

Les 2: Made by… nature?!

Tijdens deze les ervaren leerlingen dat veel ontdekkingen die mensen doen zijn terug te leiden naar de natuur. Vissen, vleermuizen, vogels en olifanten: allemaal voorbeelden van dieren die ons hebben geholpen aan slimme technologische ontwikkelingen. De leerlingen ontdekken hoe dieren ons inspireren en denken na over slimme natuurlijke oplossingen voor problemen, bij mens én dier. 

Lees hoe Festo leert van dieren om slimme, flexibele robots te ontwikkelen
Festo bionische robotarm

Les 1: AR/VR maakt je beter?!

Tijdens deze les ervaren de leerlingen dat je met de werkelijkheid kunt spelen. Een wereld kan helemaal virtueel zijn (met de computer gemaakt) of een combinatie bevatten van de echte wereld en computeranimaties. Is wat je ziet echt? De kinderen gaan hun eigen omgeving én de gezondheidszorg vanuit hun eigen creativiteit leuker, handiger en slimmer maken.

Lees hoe Philips de zorg beter maakt met AR/VR
Philips Kind MRI en VR

Over de Make Tech Yours Digi-doeners

UpgradeNL, een initiatief van FME om zoveel mogelijk mensen in Nederland enthousiast te maken voor (een toekomst in) technologie, en FutureNL ontwikkelen samen deze lessen. FutureNL heeft als missie een passende aansluiting van de onderwijspraktijk op de veranderende samenleving te realiseren. De Digi-doener draagt bij aan deze missie.  De Digi-doener is een les waar leerkrachten en docenten op een laagdrempelige manier aan de slag kunnen gaan met digitale vaardigheden en technologie. De lessen zijn kosteloos, kant en klaar en bevatten een handleiding voor de docent, een lesbrief en slides voor op het Digibord. De inhoud van de lessen wordt in co-creatie met de leerlingen samengesteld. 

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten