arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

Apparatuur en medische hulpmiddelen altijd direct vindbaar

11 april 2022
Amy

QRS heeft Amy, AssetManagement for You ontwikkeld. Zij geeft via een app antwoord geeft op de vraag: ‘Wat staat waar op welk moment?’. Door apparatuur en medische hulpmiddelen een tag te geven is direct duidelijk waar deze zich bevinden, welke route ze hebben afgelegd en hoe lang een item ergens staat. Deze locatie data is een eerste stap naar efficiënter werken.

"Zorgprofessionals zijn te veel tijd kwijt met zoeken en die tijd moet ze aan de zorg kunnen besteden.”

Verpleegkundigen zijn dagelijks per dienst gemiddeld dertig minuten op zoek naar medische hulpmiddelen die zij nodig hebben voor hun patiëntenzorg. In de praktijk leidt dit vaak tot het hamsteren van deze hulpmiddelen, omdat ze vinden dat het zoeken ernaar ze te veel tijd kost die ze eigenlijk aan het primaire proces horen te besteden.

Voorkomen van hamsteren

Voor ziekenhuizen heeft dit grote gevolgen voor het total cost of ownership van hun medische hulpmiddelen. Dit zijn er duizenden en die worden op alle afdelingen gebruikt. Hamsteren betekent dus dat meer geld moet worden uitgegeven aan deze hulpmiddelen dan met efficiënte inzet ervan nodig zou zijn. Bovendien zijn medewerkers van de technische dienst, die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van apparatuur, veel tijd kwijt met het zoeken daarnaar.

Kosten besparen

QRS Healthcare heeft Amy ontwikkeld. Apparatuur en medische hulpmiddelen krijgen hierbij een tag waarmee altijd direct te achterhalen is waar in het ziekenhuis ze zich bevinden. Ook is te zien welke route ze hebben afgelegd en hoe lang een item ergens staat. Deze locatiedata maakt efficiënter werken met apparatuur en medische hulpmiddelen mogelijk. Het geeft inzicht in de total cost of ownership, zodat deze kan worden geoptimaliseerd. Het ziekenhuis bespaart kosten doordat hamsteren en verlies van werktijd door zoeken worden voorkomen. Bovendien draagt het bij aan het werkplezier van medewerkers in het ziekenhuis, omdat zij niet meer hoeven te zoeken naar apparatuur of medische hulpmiddelen die zij nodig hebben voor de patiëntenzorg. De technische dienst wordt gefaciliteerd om het onderhoud efficiënter te verrichten.

Voorkomen frustratie

Léon Noorduin, teamleider medical technology Nij Smellinghe, vertelt: “Het betekent dat we een win-win situatie creëren. De zorg zoekt naar bedden, pompen, bloeddrukmeters voor dagelijks gebruik in de zorg. En wij als technische beheerders zoeken daar ook naar, want we moeten onderhoud plegen. Met de tag weet je precies waar hulpmiddelen staan. Dit voorkomt ook dat afdelingen eigen voorraden gaan aanhouden, wat betekent dat we als ziekenhuis te veel van dezelfde hulpmiddelen in huis hebben. Het track and trace systeem maakt het mogelijk om voorraden te centraliseren. Maar het belangrijkste is wel dat het frustratie voorkomt. Zorgprofessionals zijn te veel tijd kwijt met zoeken en die tijd moet ze aan de zorg kunnen besteden.”

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten