arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

VDL Groep en Airbus bundelen krachten rond lasercommunicatieterminals voor vliegtuigen

24 januari 2023
airbus lasercommunicatie

FME lidbedrijven Airbus, VDL Groep en Demcon gaan samenwerken op het gebied van de ontwikkeling en productie van zogeheten lasercommunicatieterminals voor vliegtuigen, UltraAir genaamd. De bedrijven starten met de ontwikkeling en productie van een prototype. Een eerste testvlucht is voorzien voor 2024.

Daarbij borduren VDL en Demcon voort op de ontwikkeling die lucht- en ruimtevaartbedrijf Airbus en onderzoeksorganisatie TNO in gang hebben gezet. De UltraAir-apparatuur maakt het mogelijk om grote hoeveelheden data uit te wisselen met behulp van laserverbindingen, in een netwerk van grondstations en satellieten die in een baan op 36.000 kilometer boven de aarde draaien. Met geavanceerde technologie, waaronder een uiterst stabiel en nauwkeurig opto-mechatronisch systeem, kunnen dankzij lasercommunicatieterminals overdrachtssnelheden van gigabits per seconde worden behaald, terwijl verstoring wordt tegengegaan en de kans op intercepties klein is.

Verbinding

Op deze manier zorgt UltraAir ervoor dat militaire vliegtuigen en onbemande luchtvaartuigen verbinding kunnen maken, gebruikmakend van op laser gebaseerde satellietconstellaties, zoals het zogeheten SpaceDataHighway-netwerk van Airbus. Airbus wil  lasercommunicatie verder ontwikkelen en dit is een belangrijke stap die voor overheids- en defensieklanten onderscheidende voordelen biedt. Op langere termijn zou UltraAir ook in commerciële vliegtuigen kunnen worden toegepast om passagiers in staat te stellen snelle dataverbindingen tot stand te brengen.

Volgende revolutie

De samenwerkende bedrijven zien lasercommunicatietechnologie als de volgende revolutionaire stap in het toenemende dataverkeer via satellieten. Door de groeiende vraag naar satellietdiensten worden de grenzen van de capaciteit van traditionele radiofrequenties voor satellietcommunicatie bereikt. Lasersatellietcommunicatie maakt het echter mogelijk om duizend keer zo veel data, een factor 10 sneller te verwerken dan via het huidige netwerk. Laserverbindingen bieden daarnaast het voordeel dat ze weinig last hebben van storingen en eventuele detectie. In tegenstelling tot de reeds overvolle radiofrequenties is lasercommunicatie moeilijk te onderscheppen, omdat de bundel smaller is. Lasersatellietterminals zijn daardoor compacter en lichter, verbruiken minder energie en zijn veiliger dan radioverbindingen.

De samenwerking tussen Airbus , Demcon en VDL omvat de ontwikkeling van een demonstratiemodel en prototype van UltraAir, alsook de benodigde vervolgstappen om UltraAir in volume te  produceren. VDL ETG Almelo zal de productie voor rekening nemen en eveneens onder meer kritische systemen toeleveren. Airbus zal UltraAir vervolgens op de markt brengen.

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten