arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

“We zitten echt in het hart van het röntgensysteem”

6 mei 2021
Varex

Varex Imaging Nederland zat midden in een overname van assets bij een Japanse partner toen in januari 2020 de eerste verontrustende geluiden over een nieuw virus kwamen. Niemand kon voorspellen hoe het daarop volgende jaar zich zou ontvouwen, maar voor een bedrijf dat componenten voor medische röntgenapparatuur ontwikkelt, produceert en levert, werd het “een rollercoaster”. FME ging in gesprek met Gerben Heideman, Director Global Operations Connect & Control en Wouter Vlaanderen, VP & GM Connect & Control.

Varex Imaging Nederland ontwikkelt samen met haar klanten de nieuwste technologieën die worden toegepast in röntgenapparatuur voor onder andere CT-scanners, mammografie, fluoroscopie en zelfs ook bestralingsapparatuur. Aan het begin van de pandemie kreeg Varex een stortvloed aan orders. Gerben legt uit: “Onze klanten begonnen te hamsteren uit angst voor tekorten binnen de supply- chain. Onze drukte kwam voort uit het feit dat wij producten hebben die gebruikt worden voor diagnose COVID-19.”

“We willen van zand tot klant gaan digitaliseren.”

Slimme producten in de slimme fabriek

De medische wetenschap is continu in ontwikkeling. Deze ontwikkelingen vragen ook parallel lopende technologische verbeteringen en vooruitgang in apparatuur. Gerben: “ Wij zijn hard aan de slag gegaan met de Roadmap Slimme Producten in de Slimme Fabriek. We willen van zand tot klant gaan digitaliseren door middel van een Digital Twin. Ik ben ervan overtuigd dat je door deze digitale simulatie het proces kunt versnellen en de foutmarges verkleint. Hiermee kun je dus ook de time-to-market verkorten. Wanneer we alles digitaal hebben, kunnen de transfers onderling makkelijker gemaakt worden, mensen denken nu eenmaal in plaatjes. Door digitalisatie kunnen we onze remote locaties veel makkelijker aan laten sluiten.”

Varex

Wouter: “Een ander mooi voorbeeld van werken binnen onze Roadmap is het gebruik van data. Wij maken alle belangrijke componenten die in een röntgensysteem gaan. We zitten echt in het hart van het röntgensysteem. Waar wij ons op richten is dat het hele palet van componenten met elkaar gaat communiceren. Onze eerste stappen zijn we nu aan het zetten met collimatoren - dit zijn doosjes op de röntgenbuis waarmee de röntgen worden vormgegeven. Door te meten en deze data te delen met onze klanten, willen we gaan voorspellen wanneer een buis aan vervanging toe is, waardoor je nooit meer tijdens gebruik met een defecte buis zit, maar vervanging gewoon in kan plannen.”

“Wij zien het als een kans om ons businessmodel aan te bieden aan beginnende partijen binnen de medical imaging.”

Tumoren sneller zichtbaar maken

Naast de meerwaarde die Varex wil creëren voor haar klanten, denken ze niet in de laatste plaats aan de patiënt. Wouter: “Bij het maken van een mammografie wordt er momenteel weinig rekening gehouden met borstomvang. Dit moet gestandaardiseerd. Het onderzoek doet pijn en vrouwen blijven hierdoor weg. Door standaardisatie wordt de diagnostiek wordt ook beter. Gerben vult hierop aan: “Op dit moment wordt er kracht uitgeoefend om de scan te maken. Maar het blijkt dat door de juiste druk, in plaats van kracht, uit te oefenen je een veel beter beeld krijgt. Deze druk staat gelijk aan de gemiddelde bloeddruk en zal dus per borstomvang verschillen. Als je te veel kracht uitoefent, kan het zijn dat sommige tumoren niet zichtbaar zijn, omdat het bloed door de kracht eruit wordt gedrukt. We willen zorgen dat vroege tumoren hierdoor niet meer gemist worden.”

Varex

Delen van kennis en kunde

Varex heeft de slagkracht om continu te ontwikkelen en wil haar kennis en kunde niet bij zichzelf houden. Wouter: “Wij zien het als een kans om ons businessmodel aan te bieden aan beginnende partijen binnen de medical imaging. We denken dat we een mooie rol kunnen spelen in samenwerkingen en innovaties sneller op de markt te brengen. Hierbij is iedereen geholpen, zowel de start-ups die ermee beginnen, als de klanten waar we het voor ontwikkelen en niet in de laatste plaats de patiënt.”

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten