arrow btn arrow right arrow left chevron chevron mouse pulser checkmark date calendar calendar

‘Zero emission’ stadsdistributie met DAF LF Electric

22 februari 2021
DAF truck

DAF Trucks introduceert de LF Electric; een volledig elektrische distributietruck van 19 ton voor stedelijke toepassingen. Het state-of-the-art voertuig heeft een actieradius van tot wel 280 kilometer.

Bij de elektrificatie van bedrijfsvoertuigen loopt DAF voorop. Zo was DAF de eerste Europese truckfabrikant die een volledig elektrische trekker op de markt bracht: de CF Electric voor voornamelijk supermarktdistributie en regionaal transport. Meer recentelijk breidde DAF haar serie elektrische trucks uit met de 6x2 CF Electric bakwagen. Dankzij de gestuurde achteras is dit chassis ideaal voor bijvoorbeeld ‘zero emission’ afvalinzameling. 

Doordat de CF Electric trucks bij vooraanstaande klanten al honderdduizenden kilometers hebben gereden, heeft DAF een rijke ervaring opgebouwd met de technologie van elektrische aandrijflijnen. De nieuwe LF Electric is DAF's nieuwste model met een volledig elektrische aandrijflijn. 

Gebruikelijke routes  

De e-motor van de LF Electric levert een nominaal vermogen van 250 kW (370 kW piek) en een nominaal koppel van 1.200 Nm (3.700 Nm piek). De elektriciteit wordt geleverd door een lithium-ijzer-fosfaat-batterij (LFP) met een bruto vermogen van 282 kWh (254 kWh effectief). Dat geeft de LF Electric een actieradius van tot maar liefst 280 ultrastille en emissievrije kilometers; ruim voldoende voor de inzet op de gebruikelijke routes in stedelijke distributie. 

Nieuwste generatie batterijen  

DAF past in al zijn volledig elektrische trucks zogeheten LFP-batterijen (Lithium Ferro Phosphate) toe. Dit zijn batterijen van de nieuwste generatie die vanuit het oogpunt van duurzaamheid geen kobalt of magnesium bevatten. Bovendien zijn ze beter stapelbaar, wat resulteert in een hogere energiedichtheid per liter. Ook garandeert de chemische samenstelling van de batterij maximale thermische veiligheid. DAF's vertrouwen in de prestaties, betrouwbaarheid en levensduur van de LFP-batterijen wordt geïllustreerd door de 6 jaar lange garantie op de batterijen. 

Slow en fast charging 

Bijzonder aan de nieuwe DAF LF Electric is het ‘Combined Charging System’. Hierdoor kan de truck worden opgeladen via het reguliere elektriciteitsnet; ideaal wanneer het voertuig aan het eind van de dag terugkeert naar de thuisbasis. Door deze slow charging kan de batterij in 6,5 uur van 20% naar 80% worden opgeladen. Een volledige lading (0% tot 100%) duurt tot 12 uur. Als speciale apparatuur voor handen is, is fast charging ook mogelijk. In slechts 60 minuten wordt de batterij van 20% tot 80% opgeladen - of in 2 uur van helemaal leeg naar helemaal vol. 

e-PTO beschikbaar 

Optioneel voorziet DAF de nieuwe LF Electric van een 400V e-PTO, waarmee onder meer een elektrische koelinstallatie of elektro-hydraulische kraan kan worden aangedreven. Daardoor is het niet nodig om een aparte generator te installeren en ontstaat een volledig emissievrije distributietruck.  

De DAF LF Electric, die in nauwe samenwerking met Dana Inc. werd ontwikkeld, wordt vanaf mei gebouwd door Leyland Trucks in het Verenigd Koninkrijk. 

Inloggen in MijnFME

Exclusief voor leden
Sluiten