Internationaal ondernemen voor economische veiligheid en concurrentiekracht
Internationaal ondernemen voor economische veiligheid en concurrentiekracht
Internationaal ondernemen is de basis van het Nederlands verdienvermogen en is cruciaal voor de technologische industrie. FME-bedrijven realiseren jaarlijks meer dan €76 miljard aan export, wat neerkomt op meer dan de helft van hun omzet. Ze opereren binnen mondiale waardeketens en zijn sterk afhankelijk van internationale toelevering, kennisnetwerken en buitenlandse afzetmarkten. Deze verwevenheid versterkt onze economische slagkracht.
Geopolitieke spanningen, verstoorde ketens en een toenemend ongelijk speelveld zetten bedrijven verder onder druk. Daarom moet Nederland inzetten op een actief en strategisch handelsbeleid dat aansluit op het Nederlandse industriebeleid en zorgen voor een breed en krachtig overheidsinstrumentarium voor handelsbevordering en innovatiesamenwerking. Daarbij is een Europees perspectief belangrijker dan ooit: de Europese interne markt is onze thuismarkt én onze hefboom naar de rest van de wereld.
Het is van cruciaal belang om de internationale verbondenheid te versterken, afhankelijkheden te verkleinen en strategische toegang te behouden tot markten, grondstoffen en kennis. Dat vereist een samenhangend handels-, industrie- en innovatiebeleid, stevig verankerd in Europese samenwerking
Bouw strategische afhankelijkheden af en versterk handelsrelaties
Om toegang tot wereldmarkten te behouden en kwetsbaarheden te verkleinen, moet Nederland de handelsakkoorden met het Mercosur-handelsblok, India, Indonesië en Australië snel ratificeren. Nederland moet binnen de EU bovendien inzetten op grondstoffenpartnerschappen met derde landen, en op wederzijdse erkenning van conformiteitsbeoordelingen met het VK en de VS.
Voorkom regeldruk bij IMVO-wetgeving
De invoering van de CSRD leidt tot aanzienlijke uitvoeringslasten, vooral voor mkb-bedrijven. Daar zal de CSDDD nog eens bovenop komen. Nederland moet bij de implementatie van de aangepaste wetten inzetten op lastenluw beleid, zonder nationale koppen. Tegelijk moet Nederland actief pleiten voor maximale harmonisatie tussen lidstaten en voor zoveel mogelijk versimpeling van de regels. Een nationaal koppenverbod moet onderdeel zijn van de uiteindelijke wetgeving.
Versterk de interne markt en voorkom nationale koppen
Bedrijven opereren op Europese schaal. Toch zorgen uiteenlopende nationale regels voor kostbare aanpassingen en vertraging. Nederland moet actief kiezen voor Europese verordeningen boven richtlijnen, nationale koppen vermijden en de harmonisatie van productregels versnellen. Voer de aanbevelingen van Letta versneld uit.
Vergroot de samenhang tussen industrie- en exportbeleid
Industriebeleid kan niet losstaan van effectief exportbeleid. De nieuwe Innovatiedekking van de exportkredietverzekering moet snel beschikbaar komen – ook voor defensie en dual use-technologie. Atradius DSB moet daarnaast meer ruimte krijgen om de risicobereidheid te vergroten. Ten slotte moet de inzet van het innovatieattaché-netwerk aansluiten bij de Nationale Technologie Strategie.
Vergroot toegang tot financiering voor internationale groei
Invest International biedt cruciale financiering voor bedrijven met internationale ambities. Om deze rol structureel te vervullen, moet de organisatie kunnen doorgroeien en toegang krijgen tot de kapitaalmarkt. Een breder mandaat is daarnaast van belang om ook pre-export projecten te financieren. Maak dit mogelijk om de internationale groei van innovatieve exporteurs te versnellen.
Focus bij economische veiligheid op offensieve maatregelen
Onze internationale positie hangt samen met ons technologisch leiderschap. Investeer daarom in strategische posities in sleuteltechnologieën – zoals semicon en batterijen – en strategische sectoren zoals de maritieme maakindustrie en de defensiesector, en bevorder wederzijdse afhankelijkheden door in te zetten op internationale verbondenheid (‘partner’) en innovatie- en industriebeleid (‘promote’) te verbinden. Dat versterkt onze rol in mondiale waardeketens en vermindert onze kwetsbaarheid.
Zet defensieve maatregelen bij economische veiligheid gericht in
Beschermende maatregelen kunnen noodzakelijk zijn om bepaalde veiligheidsrisico’s te beheersen. Deze moeten wel proportioneel zijn, met focus op daadwerkelijke dreigingen en op rechtszekerheid voor bedrijven, om niet onnodig het investeringsklimaat aan te tasten. Versterk in het kader van de Wet vifo het Bureau Toetsing Investeringen, en wees daarnaast terughoudend met uitgaande investeringsscreening.
Zorg voor Europese afstemming van exportcontrole
Nederlandse bedrijven ondervinden grote hinder van de uiteenlopende interpretaties van exportcontrolewetgeving tussen EU-lidstaten en van het gebrek aan coördinatie hierbij. Een meer gemeenschappelijke interpretatie en implementatie van de regels is nodig. Sluit daarnaast snel aan bij het ‘Verdrag van exportcontrole in het defensiedomein’.
Gebruik handelsdefensieve maatregelen gericht en daadkrachtig
Handelsdefensieve instrumenten zijn essentieel om oneerlijke concurrentie tegen te gaan en strategische sectoren te beschermen. Nederland moet binnen de EU pleiten voor slagvaardig en consistent gebruik van deze maatregelen wanneer de omstandigheden daarom vragen. In het bijzonder is betere bescherming van de Europese staalindustrie dringend noodzakelijk
Voorkom schade aan waardeketens door te strikte lokale contentvereisten
In zeer specifieke gevallen kan het voor strategische sectoren helpen om in het Europese industrie- en aanbestedingsbeleid lokale contentvereisten op te nemen. Omdat dit kan leiden tot extra regeldruk en technologische waardeketens bij uitstek internationaal zijn, moet de EU per sector de belangen van toeleveranciers en Original Equipment Manufacturers zorgvuldig afwegen. Daarbij moet de EU de door bedrijven gecreëerde toegevoegde waarde – ook buiten de EU – meewegen, zonder strikte en generieke geografische productie-eisen te hanteren
Standpunten nieuws
-
Technologische voorsprong essentieel voor Nederlandse welvaart
5 november 2024
-
Nederland zet eigen industrie op achterstand in de EU
30 januari 2024
-
FME zet in op vergemakkelijken export machinebouw en elektrische apparatuur naar VS
24 januari 2024
-
Fundament voor een weerbare, internationaal verbonden industrie
8 juli 2022
-
Tweede Kamer stemt voor financiering van internationale innovatiesamenwerking
4 december 2019
Internationaal
Internationaal ondernemen is de basis van het Nederlands verdienvermogen en is cruciaal voor de technologische industrie. Ze opereren binnen mondiale waardeketens en zijn sterk afhankelijk van internationale toelevering, kennisnetwerken en buitenlandse afzetmarkten. Deze verwevenheid versterkt onze economische slagkracht.